Tot wel 1,40% p.j. op je deposito

Via één account kosteloos online sparen bij banken uit de EU

Tot wel € 100 bonus (nieuwe klanten)
  • Altijd hoge rente

  • Tot wel € 100 bonus (nieuwe klanten)

  • Spaar al vanaf € 2.000 inleg

  • 100% Online deposito's openen en beheren

  • Geheel kosteloos

Start met sparen in 3 stappen:

1. Open je Raisin-rekening

Registreer je gratis, upload een ID- en adresbewijs en maak € 0,10 over ter identificatie.

2. Kies een spaarproduct

Log in op je account en kies een deposito. Je kunt dit al aanvragen voordat je Raisin-rekening is geopend.

3. Start met sparen!

Maak de spaarinleg over op je Raisin-rekening en wij zorgen voor de rest. Het mooiste is: je hoeft je maar één keer te registreren & identificeren!

Top deposito's bij Raisin

0,40%
p.j.
Banca Promos
Italië
100% Online
1,06%
p.j.
BlueOrange Bank
Letland
100% Online
1,25%
p.j.
Inbank
Estland
100% Online

Wat is Raisin?

Met Raisin bepaal jij waar in Europa je wilt sparen. Je spaargeld wordt door nationale depositogarantiestelsels gedekt tot een bedrag van € 100.000 per bank.

Registreer je eenmalig, upload een ID- en adresbewijs en maak € 0,10 over. Vervolgens open en beheer je spaarproducten bij onze partnerbanken online via één account – dat alles geheel kosteloos!

Zie je op dit moment nog geen spaarproduct dat bij je past? Open de gratis Raisin-rekening alvast, zodat je direct kan sparen zodra er een interessant aanbod bij komt!

Veelgestelde vragen en antwoorden

Raisin’s doel is om spaarders de beste rente te bieden! We geven je toegang tot exclusieve spaarproducten van banken uit heel Europa – en dat alles via één platform en volledig online! Onze diensten zijn geheel kosteloos voor jou: Raisin ontvangt een commissie op bemiddeld spaargeld van zijn partnerbanken.

Er sparen in Europa al meer dan 265.000 klanten voor meer dan € 24,0 miljard bij onze 93 partnerbanken.

Raisin is Europa’s leidende online bemiddelaar in spaarproducten van banken uit de Europese Unie. Raisin heeft een vergunning van de Autoriteit Financiële Markten (vergunningnummer: 12045380) en biedt zijn website, klantenservice en documentatie in het Nederlands aan, zodat je met maximale eenvoud en gemak kan sparen in het buitenland tegen een (veel) hogere rente dan bij je huisbank. Omdat we alleen banken uit de EU aanbieden kun je er zeker van zijn dat je spaargeld gedekt wordt door een depositogarantiestelsel tot € 100.000 per bank.

Was dit artikel nuttig? Ja Nee
Bedankt voor je feedback
Je kunt contact opnemen met onze klantenservice: 020 715 9296, klantenservice@raisin.nl

De klantenservice van Raisin reageert graag op al je vragen en opmerkingen en is bereikbaar via e-mail op klantenservice@raisin.nl of telefonisch op 020 715 9296 op werkdagen 8.30 – 16.30. Je kunt ook gebruik maken van het contactformulier dat beschikbaar is in het Online Banking systeem. Verdere informatie van vind je op onze Contact-pagina.

Wij beantwoorden graag alle vragen over ons bedrijf en kunnen je informatie geven over de spaarproducten van onze partnerbanken. Wij wijzen je erop dat we geen financieel, fiscaal of andere vorm van advies geven.

Was dit artikel nuttig? Ja Nee
Bedankt voor je feedback
Je kunt contact opnemen met onze klantenservice: 020 715 9296, klantenservice@raisin.nl

Ja. Houd er rekening mee dat wij geen informatie/documenten per post versturen. Alle informatie is beschikbaar op www.raisin.nl. Je productselecties moeten online gemaakt worden. Je ontvangt dan – indien nodig – de contractuele documenten om af te drukken en te ondertekenen.

Was dit artikel nuttig? Ja Nee
Bedankt voor je feedback
Je kunt contact opnemen met onze klantenservice: 020 715 9296, klantenservice@raisin.nl

Bij Raisin kun je kiezen uit aantrekkelijke spaarproducten van banken uit de EU – online en comfortabel vanuit huis. Zo werkt het:

  1. Open een Raisin-rekening bij Raisin Bank via www.raisin.nl. Om de rekening te openen, vul je de online registratie in. Daarna vragen wij je jezelf per online video-identificatie te identificeren bij een expert van onze partner IDnow en een adresbewijs te uploaden/e-mailen naar Raisin.
  2. Zodra je Raisin-rekening geopend is, kun je in je persoonlijke Raisin Online Banking omgeving een spaarproduct kiezen bij een van onze partnerbanken en eventueel aanvullende documenten aanleveren. Maak ten slotte het gewenste inlegbedrag over.
  3. Het openen van het spaarproduct en het doorsturen van het inlegbedrag naar de gewenste partnerbank gebeurt vervolgens volledig automatisch. Alle relevante documenten betreffende je spaarproduct worden in je elektronische postvak in je Online Banking omgeving geplaatst. N.B.: het duurt circa 3 werkdagen om het spaarproduct te openen nadat we aanvraag + de inleg hebben ontvangen.

Aan het einde van de overeengekomen looptijd (in geval van een deposito) of bij beëindiging/sluiting (in geval van een spaarrekening) zal de partnerbank het geld, incl. opgebouwde rente (na inhouding van eventuele bronbelasting), terugstorten op je Raisin-rekening. In geval van een deposito kun je er ook voor kiezen het product te laten verlengen, wat tevens eenvoudig te regelen is in je Online Banking omgeving.

Was dit artikel nuttig? Ja Nee
Bedankt voor je feedback
Je kunt contact opnemen met onze klantenservice: 020 715 9296, klantenservice@raisin.nl

Nee. We benadrukken dat Raisin op geen enkel moment adviezen zal geven met betrekking tot specifieke producten of partnerbanken. Wij kennen jouw persoonlijke vermogenspositie en individuele beleggingsdoelstellingen die je nastreeft niet en zijn daarom niet in staat om dergelijk advies te geven.

Was dit artikel nuttig? Ja Nee
Bedankt voor je feedback
Je kunt contact opnemen met onze klantenservice: 020 715 9296, klantenservice@raisin.nl

Raisin ontvangt een provisie van de partnerbanken. Een deel van deze provisie wordt betaald aan Raisin Bank. Deze inkomsten stellen Raisin en Raisin Bank in staat hun diensten gratis aan jou aan te bieden en tegelijkertijd de kwaliteit van deze diensten voortdurend te verbeteren. Wij kunnen helaas geen verdere details over deze provisies openbaar te maken.

Was dit artikel nuttig? Ja Nee
Bedankt voor je feedback
Je kunt contact opnemen met onze klantenservice: 020 715 9296, klantenservice@raisin.nl

De tegenrekening is een betaalrekening op jouw naam bij een Nederlandse/EU bank. Deze tegenrekening is de enige rekening die je kunt gebruiken in combinatie met je Raisin-rekening voor uitgaande betalingen (d.w.z. als je je geld vanuit je Raisin-rekening wilt opnemen).

De Raisin-rekening is een betaalrekening bij Raisin Bank die geen rente opbrengt en die dient als je centrale transactierekening tussen je tegenrekening en spaarproducten bij Raisin’s partnerbanken. Wanneer je een spaarproduct selecteert, zullen wij je Raisin-rekening debiteren en het betreffende bedrag op het gekozen spaarproduct bijschrijven.

De spaarproducten, deposito’s en spaarrekeningen, zijn rekeningen die rente opbouwen bij een (of meer) van onze partnerbanken. Voor elk gekozen spaarproduct wordt een nieuwe rekening geopend bij de betreffende partnerbank in jouw naam. Na het openen van het spaarproduct wordt het bedrag dat je wilt storten automatisch overgeboekt vanaf je Raisin-rekening. Op de vervaldag wordt de inleg vermeerderd met rente (eventueel na aftrek van bronbelasting) automatisch teruggeboekt naar je Raisin-rekening, waar je dan weer vrij over de gelden kunt beschikken en bijvoorbeeld een nieuw spaarproduct kunt selecteren. Bij deposito’s heb je tevens de optie het product te verlengen. Onder speciale omstandigheden is automatische verlenging mogelijk van toepassing, bv. bij een deposito dat te allen tijde beëindigd kan worden zonder een straf te betalen op de originele inleg, of als een deposito een looptijd van 3 maanden of korter heeft.

Was dit artikel nuttig? Ja Nee
Bedankt voor je feedback
Je kunt contact opnemen met onze klantenservice: 020 715 9296, klantenservice@raisin.nl

Tijdens je registratie bij Raisin wordt onder andere gevraagd naar (een kopie van) een ID-bewijs. Voor het ID-bewijs gelden de volgende criteria:

  • Het ID-bewijs moet een paspoort of ID-kaart zijn. Een rijbewijs wordt niet geaccepteerd door Raisin en buitenlandse banken aangezien bepaalde identificatiegegevens ontbreken die wel zichtbaar zijn op een paspoort of ID-kaart
  • Het ID-bewijs dient op moment van indienen nog minstens 3 maanden geldig te zijn.
  • Een watermerk, sticker etc. toevoegen ter voorkoming van identiteitsfraude is uiteraard toegestaan. Let hierbij wel op het volgende:
    Alle gegevens op het ID-bewijs, inclusief de foto en handtekening, dienen duidelijk leesbaar/zichtbaar te zijn (behalve je persoonsnummer/burgerservicenummer, zie onder)

 

Het enige gegeven dat je, indien gewenst, in je ID-bewijs mag afdekken/volledig onleesbaar maken is je persoons-/burgerservicenummer. Waar in je ID-bewijs staat dit nummer?

      • Paspoort: op je paspoort staat het nummer in de zogehete MRZ (Machine Readable Zone). Op dit paspoort (voorbeeld) staat een groen vierkant om de MRZ. Binnen de MRZ staat een rode ovaal om het gebied waar je persoons-/burgerservicenummer staat: het betreft 9 cijfers, beginnend met 0, 1 of 2. Dit 9-cijferige nummer is het enige gegeven op je paspoort dat je mag afdekken/volledig onleesbaar maken
      • ID-kaart: op je ID-kaart staat het nummer achterop in de MRZ én rechtsbovenaan. Op deze ID-kaart (voorbeeld) staat een groen vierkant om de MRZ. Binnen de MRZ en rechtsboven staan rode ovalen om de gebieden waar je persoons-/burgerservicenummer staat: het betreft 9 cijfers, beginnend met 0, 1 of 2. Dit 9-cijferige nummer is het enige gegeven op je paspoort dat je mag afdekken/volledig onleesbaar maken

 

Opmerking: op ID-bewijzen uitgegeven vóór 2014 staat het nummer mogelijk elders:

  • De positie van het nummer op een paspoort van vóór 2014 vind je hier
  • De positie van het nummer op een ID-kaart van vóór 2014 vind je hier.

 

Was dit artikel nuttig? Ja Nee
Bedankt voor je feedback
Je kunt contact opnemen met onze klantenservice: 020 715 9296, klantenservice@raisin.nl

Je hebt te allen tijde toegang tot het geld op je Raisin-rekening, tenzij het ingelegd is in een deposito bij een partnerbank. Indien je reeds de opening van een spaarproduct hebt aangevraagd, maar toegang wil tot je geld, gelieve dan schriftelijk contact op te nemen met onze klantenservice.

Je kunt op elk moment het saldo van je rekening bekijken door in te loggen op je Online Banking omgeving: je ziet het beschikbare saldo en de nog lopende transacties voor je spaarproduct(en) (bestemde gelden).

Was dit artikel nuttig? Ja Nee
Bedankt voor je feedback
Je kunt contact opnemen met onze klantenservice: 020 715 9296, klantenservice@raisin.nl

De Raisin-rekening is een Duitse rekening bij Raisin Bank, een kredietinstelling met volledige vergunning naar Duits recht en 100% dochteronderneming van Raisin. Het Duits recht is daarom van toepassing.

Was dit artikel nuttig? Ja Nee
Bedankt voor je feedback
Je kunt contact opnemen met onze klantenservice: 020 715 9296, klantenservice@raisin.nl

Je hebt toegang tot je Online Banking omgeving met je e-mailadres en wachtwoord. Zodra je je registratie hebt afgerond kun je inloggen en heb je toegang tot de aantrekkelijke spaarproducten van onze partnerbanken.

Was dit artikel nuttig? Ja Nee
Bedankt voor je feedback
Je kunt contact opnemen met onze klantenservice: 020 715 9296, klantenservice@raisin.nl

Nee. Onze partnerbanken sturen je spaartegoeden te allen tijde terug naar je persoonlijke Raisin-rekening. Vervolgens mag je, voor je eigen veiligheid, alleen transacties doen vanaf je Raisin-rekening naar de door jou opgegeven tegenrekening. Je kunt dus geen transacties naar andere rekeningen uitvoeren dan de bij ons bekende tegenrekening.

Was dit artikel nuttig? Ja Nee
Bedankt voor je feedback
Je kunt contact opnemen met onze klantenservice: 020 715 9296, klantenservice@raisin.nl

In het algemeen zijn de diensten van Raisin gratis – wij dragen de kosten voor jou. Dit omvat het openen en onderhouden van je Raisin-rekening, het beheren/uitvoeren van internationale bankoverschrijvingen (in euro’s), balansbevestigingen, rekeningafschriften en ons toegewijde team van vertegenwoordigers van de klantenservice. Het openen en beheren van spaarproducten bij onze partnerbanken is gratis.

Als je geld naar ons overmaakt vanaf een rekening in andere valuta dan euro, moet je je informeren over valutaconversies en de kosten die je maakt bij de bank waar je rekening van herkomst aanhoudt. Wij kunnen alleen betalingen in euro’s accepteren en verzenden.

Alleen in het geval van aanvullende en uitzonderlijke diensten kunnen kosten worden gemaakt. Meer informatie is te vinden in het huidige tarievenoverzicht dat deel uitmaakt van de algemene voorwaarden van Raisin Bank.

Was dit artikel nuttig? Ja Nee
Bedankt voor je feedback
Je kunt contact opnemen met onze klantenservice: 020 715 9296, klantenservice@raisin.nl

Ingezetenen van Nederland van ten minste 18 jaar oud en handelend voor eigen rekening kunnen een Raisin-rekening openen. We betreuren dat inwoners van de Verenigde Staten (VS), permanente inwoners alsmede houders van een Greencard (d.w.z. iedereen die beschouwd wordt als een “US Person” volgens FATCA) geen toegang hebben tot het aanbod van Raisin vanwege de zeer uitgebreide regelgeving met betrekking tot gegevensoverdracht naar de VS.

Ten slotte is het noodzakelijk dat je de algemene voorwaarden van zowel Raisin als Raisin Bank aanvaardt.

Was dit artikel nuttig? Ja Nee
Bedankt voor je feedback
Je kunt contact opnemen met onze klantenservice: 020 715 9296, klantenservice@raisin.nl

Nee, het is vooralsnog niet mogelijk om een gezamenlijke rekening te openen bij Raisin. Hetzelfde geldt voor de spaarproducten bij onze partnerbanken. De tegenrekening, opgegeven tijdens de registratie, mag wél een gezamenlijke rekening zijn.

Was dit artikel nuttig? Ja Nee
Bedankt voor je feedback
Je kunt contact opnemen met onze klantenservice: 020 715 9296, klantenservice@raisin.nl

De veiligheid van je spaargeld is voor ons van het grootste belang bij de keuze van onze partnerbanken. Om deze reden werken wij alleen samen met partnerbanken die deelnemen in een nationaal depositogarantiestelsel in overeenstemming met de EU-regelgeving en die een volledige bankvergunning hebben van hun nationale toezichthouder.

Hoewel we met stabiele en toonaangevende banken werken, kunnen we de mogelijkheid van een bankfaillissement niet uitsluiten. In geval van insolventie zal het depositogarantiestelsel van het desbetreffende EU-land tegoeden t/m maximaal € 100.000 (of het equivalent bedrag in de respectievelijke nationale valuta) per bank en per klant vergoeden. In dat geval informeert en ondersteunt Raisin tijdens het proces.

De specifieke procedure wordt geregeld door het desbetreffende nationale depositogarantiestelsel op grond van EU-richtlijn 2009/14/EG en 2014/49/EU. Doorgaans wordt bij insolventie van een bank een tweede (solvabele) bank – een zogenaamde uitvoerende bank – aangewezen om de banktegoeden uit te betalen aan de spaarders die onder het depositogarantiestelsel gecompenseerd moeten worden.

De spaarder moet de terugbetaling aanvragen. De aanvraagvereisten voor de terugbetaling van banktegoeden via depositogarantiestelsels verschillen echter licht van land tot land. Uiteraard zal Raisin assistentie verlenen in het voltooien van zulke aanvraag.

Meer informatie over het depositogarantiestelsel van het desbetreffende land is te vinden in de productinformatiebladen, informatiebladen voor rekeninghouders en op www.raisin.nl/depositogarantie.

Was dit artikel nuttig? Ja Nee
Bedankt voor je feedback
Je kunt contact opnemen met onze klantenservice: 020 715 9296, klantenservice@raisin.nl

Ja, in de hele EU gelden dezelfde regels voor zowel binnenlandse als buitenlandse spaarders. Binnen de Europese Unie werden de minimumvereisten voor elke lidstaat geharmoniseerd door de Richtlijnen 94/19/EG, 2009/14/EG en 2014/49/EU.

Was dit artikel nuttig? Ja Nee
Bedankt voor je feedback
Je kunt contact opnemen met onze klantenservice: 020 715 9296, klantenservice@raisin.nl

In overeenstemming de EU-richtlijn 2009/14/EG hebben EU-lidstaten depositogarantiestelsels opgezet die deposito’s van spaarders beschermen, gewoonlijk met een dekking t/m € 100.000 (of het equivalent bedrag in de respectievelijke nationale valuta) per klant per bank. Gedetailleerde informatie over de afzonderlijke regelingen is te vinden in elk productinformatieblad en informatieblad voor rekeninghouders over depositogarantie.

Was dit artikel nuttig? Ja Nee
Bedankt voor je feedback
Je kunt contact opnemen met onze klantenservice: 020 715 9296, klantenservice@raisin.nl

Je spaargeld bij onze Europese partnerbanken word gegarandeerd door de nationale depositogarantiestelsels t/m € 100.000 (of het equivalent bedrag in de respectievelijke nationale valuta) per bank. In heel Europa moeten nationale depositogarantiestelsels aan dezelfde minimumvereisten voldoen (zie Richtlijn 94/19/EG, Richtlijn 2009/14/EG en Richtlijn 2014/49/EU).

Was dit artikel nuttig? Ja Nee
Bedankt voor je feedback
Je kunt contact opnemen met onze klantenservice: 020 715 9296, klantenservice@raisin.nl

Het saldo op je Raisin-rekening bij Raisin Bank wordt gedekt tot € 100.000 per klant door het Duitse wettelijke depositogarantiestelsel, Entschädigungseinrichtung deutscher Banken GmbH (EDB).

Meer informatie over de Duitse depositogarantie vind je op https://www.edb-banken.de/en/.

Was dit artikel nuttig? Ja Nee
Bedankt voor je feedback
Je kunt contact opnemen met onze klantenservice: 020 715 9296, klantenservice@raisin.nl

Alle lidstaten van de Europese Unie zijn overeengekomen de banktegoeden van individuele spaarders te beschermen. Om deze reden, en in overeenstemming met EU-specificaties, zijn nationale depositogarantiestelsels opgezet om de banktegoeden van particuliere klanten te waarborgen. Meer details zijn te vinden in de EU-Richtlijn 2009/14/EG.

In het geval van een financiële crisis en in het geval dat een bank de banktegoeden van haar klanten niet (of niet op tijd) kan terugbetalen, treedt het nationale depositogarantiestelsel in werking en betaalt het deze terug. Bedragen t/m € 100.000 per bank zijn daarmee voor elke klant beschermd. De lidstaten buiten het eurogebied zorgen ervoor dat de bedragen die in nationale valuta aan rekeninghouders worden betaald (jn plaats van euro), gelijkwaardig zijn aan de in EU-Richtlijn 2009/14/EG vastgestelde bedragen.

De meest recente EU-richtlijn 2014/49/EU verbetert de bescherming van rekeninghouders verder. Sinds juli 2015 wordt deze EU-richtlijn geleidelijk in alle lidstaten geïmplementeerd.

Was dit artikel nuttig? Ja Nee
Bedankt voor je feedback
Je kunt contact opnemen met onze klantenservice: 020 715 9296, klantenservice@raisin.nl