Deposito sparen via Raisin.

  • Deposito sparen met vaste rente tot wel 1,4% p.j.
  • Spaar al vanaf een inleg van € 2.000
  • 100% Online deposito's aanvragen en beheren via één account
  • Geheel kosteloos

Vragen en antwoorden rondom Raisin

Raisin’s doel is om spaarders de beste rente te bieden! We geven je toegang tot exclusieve spaarproducten van banken uit heel Europa – en dat alles via één platform en volledig online! Onze diensten zijn geheel kosteloos voor jou: Raisin ontvangt een commissie op bemiddeld spaargeld van zijn partnerbanken.

Er sparen in Europa al meer dan 195.000 klanten voor meer dan € 15,0 miljard bij onze 81 partnerbanken.

Raisin is Europa’s leidende online bemiddelaar in spaarproducten van banken uit de Europese Unie. Raisin heeft een vergunning van de Autoriteit Financiële Markten (vergunningnummer: 12045380) en biedt zijn website, klantenservice en documentatie in het Nederlands aan, zodat je met maximale eenvoud en gemak kan sparen in het buitenland tegen een (veel) hogere rente dan bij je huisbank. Omdat we alleen banken uit de EU aanbieden kun je er zeker van zijn dat je spaargeld gedekt wordt door een depositogarantiestelsel tot € 100.000 per bank.

Was dit artikel nuttig? Ja Nee
Bedankt voor je feedback!
Je kunt contact opnemen met onze klantenservice: 020 715 9296, klantenservice@raisin.nl

De klantenservice van Raisin reageert graag op al je vragen en opmerkingen en is bereikbaar via e-mail op klantenservice@raisin.nl of telefonisch op 020 715 9296 op werkdagen 8.30 – 16.30. Je kunt ook gebruik maken van het contactformulier dat beschikbaar is in het Online Banking systeem. Verdere informatie van vind je op onze Contact-pagina.

Wij beantwoorden graag alle vragen over ons bedrijf en kunnen je informatie geven over de spaarproducten van onze partnerbanken. Wij wijzen je erop dat we geen financieel, fiscaal of andere vorm van advies geven.

Was dit artikel nuttig? Ja Nee
Bedankt voor je feedback!
Je kunt contact opnemen met onze klantenservice: 020 715 9296, klantenservice@raisin.nl

Ja. Houd er rekening mee dat wij geen informatie/documenten per post versturen. Alle informatie is beschikbaar op www.raisin.nl. Je productselecties moeten online gemaakt worden. Je ontvangt dan – indien nodig – de contractuele documenten om af te drukken en te ondertekenen.

Was dit artikel nuttig? Ja Nee
Bedankt voor je feedback!
Je kunt contact opnemen met onze klantenservice: 020 715 9296, klantenservice@raisin.nl

Bij Raisin kun je kiezen uit aantrekkelijke spaarproducten van Europese banken – online en comfortabel vanuit huis. Zo werkt het:

  1. Open een Raisin-rekening bij Keytrade Bank via www.raisin.nl. Om de rekening te openen, vul je het online registratieformulier in. Daarnaast vragen wij je een kopie van een geldig identiteitsbewijs en een adresbewijs te uploaden/e-mailen en € 0,10 over te maken naar Keytrade vanaf de tegenrekening die je hebt opgegeven tijdens de registratie. Zodra je Raisin-rekening geopend is, kun je je spaargeld overmaken naar de Raisin-rekening
  2. Vervolgens kun je in je Online Banking omgeving bij Raisin een spaarproduct kiezen bij een van onze partnerbanken en eventueel aanvullende documenten aanleveren. Het openen van het deposito en het overmaken van het inlegbedrag naar de partnerbank gebeurt vervolgens automatisch. Alle belangrijke documenten worden in je elektronische postvak in het Online Banking systeem geplaatst
  3. Aan het einde van de overeengekomen looptijd zal de partnerbank het geld, incl. opgebouwde rente (na inhouding van eventuele bronbelasting), terugstorten op je Raisin-rekening. Je kunt er ook voor kiezen je deposito te verlengen, wat eenvoudig te regelen is in het Raisin Online Banking systeem.

NB: het duurt circa 5 werkdagen om de depositorekening te openen nadat we de benodigde documenten samen met de inleg hebben ontvangen.

Was dit artikel nuttig? Ja Nee
Bedankt voor je feedback!
Je kunt contact opnemen met onze klantenservice: 020 715 9296, klantenservice@raisin.nl

Nee. We benadrukken dat Raisin op geen enkel moment adviezen zal geven met betrekking tot specifieke producten of partnerbanken. Wij kennen jouw persoonlijke vermogenspositie en individuele beleggingsdoelstellingen die je nastreeft niet en zijn daarom niet in staat om dergelijk advies te geven.

Was dit artikel nuttig? Ja Nee
Bedankt voor je feedback!
Je kunt contact opnemen met onze klantenservice: 020 715 9296, klantenservice@raisin.nl

Raisin ontvangt een provisie van de partnerbanken. Een deel van deze provisie wordt betaald aan Keytrade Bank. Deze inkomsten stellen Raisin en Keytrade Bank in staat hun diensten gratis aan jou aan te bieden en tegelijkertijd de kwaliteit van deze diensten voortdurend te verbeteren. Wij kunnen helaas geen verdere details over deze provisies openbaar te maken.

Was dit artikel nuttig? Ja Nee
Bedankt voor je feedback!
Je kunt contact opnemen met onze klantenservice: 020 715 9296, klantenservice@raisin.nl

De tegenrekening, de bankrekening die je tijdens de registratie hebt opgegeven, is jouw eigen betaalrekening bij een Nederlandse/EU bank. Deze tegenrekening is de enige rekening die je kunt gebruiken in combinatie met je Raisin-rekening (zowel voor inkomende als uitgaande betalingen). Overboekingen van andere rekeningen dan de opgegeven tegenrekening worden geweigerd en automatisch binnen 30 dagen teruggestuurd naar de oorspronkelijke rekening.

De Raisin-rekening is een betaalrekening bij Keytrade Bank die geen rente opbrengt en die dient als je centrale transactierekening tussen je tegenrekening en spaarproducten bij Raisin’s partnerbanken. Wanneer je een spaarproduct selecteert, zullen wij je Raisin-rekening debiteren en het betreffende bedrag op het gekozen spaarproduct bijschrijven.

De spaarproducten, deposito’s en spaarrekeningen, zijn rekeningen die rente opbouwen bij een van onze partnerbanken. Voor elk gekozen spaarproduct wordt een nieuwe rekening geopend bij de betreffende partnerbank. Na het openen van het spaarproduct wordt het bedrag dat je wilt storten automatisch overgeboekt vanaf je Raisin-rekening. Op de vervaldag wordt de inleg vermeerderd met rente (eventueel na aftrek van bronbelasting) automatisch teruggeboekt naar je Raisin-rekening, waar je dan weer vrij over de gelden kunt beschikken en bijvoorbeeld een nieuw deposito kunt selecteren. Alternatief heb je de optie het deposito te verlengen. In geen geval is er sprake van automatische verlenging.

Was dit artikel nuttig? Ja Nee
Bedankt voor je feedback!
Je kunt contact opnemen met onze klantenservice: 020 715 9296, klantenservice@raisin.nl

Wat is een deposito?

Een deposito, ook wel termijndeposito of spaardeposito genoemd, is een type spaarrekening waarbij het spaargeld vastgezet wordt voor een vooraf overeengekomen periode, de looptijd. Het rentetarief staat vast voor de gehele looptijd van een deposito, zodat de klant precies weet hoeveel rente het deposito haar/hem zal opleveren. Hier staat tegenover dat het spaargeld gedurende de looptijd in de regel niet toegankelijk is voor de klant. Daarom is de rente op deposito's over het algemeen hoger dan op vrij opneembare spaarrekeningen. Bovendien geldt meestal hoe langer de looptijd van het deposito, hoe hoger het rentetarief. De klant wordt namelijk gecompenseerd voor het langer afstand doen van haar/zijn geld en een langere looptijd is waardevoller voor de bank. De bank kan namelijk langer over het spaargeld beschikken en is daarmee langer verzekerd van stabiele financiering tegen vooraf bekende kosten: de vaste depositorente te betalen aan de klant. Aan het einde van de looptijd wordt het originele inlegbedrag samen met (resterende) rente uitbetaald op de tegenrekening van de rekeninghouder.

Waarom kiezen voor een deposito?

Termijndeposito's behoren tot de veiligste methodes om je geld voor je te laten werken, met betrouwbare consistente opbrengsten. De rente op deposito's eigenlijk altijd hoger dan op vrij opneembare spaarrekeningen is en je bent je niet blootgesteld aan renteschommelingen, ongeacht de (financiële) marktomstandigheden. Als je dus langere tijd afstand kunt doen van (een deel van) je spaargeld en je wil de zekerheid van een vaste, hoge rente, dan is een deposito de beste keuze.

Naast de zekerheid van een vaste hoge rente, is er ook de veiligheid die hoort bij een deposito. Deposito's in de gehele Europese Economische Ruimte vallen onder de dekking van nationale depositogarantiestelsels tot € 100.000 per klant per bank indien de bank waar je deposito staat insolvent zou worden. Staat je geld op een gezamenlijke rekening, dan geldt de garantie ook tot € 100.000 per rekeninghouder. Heb je bijvoorbeeld met je partner een gezamenlijke rekening, dan is het totale tegoed daar gedekt tot € 200.000, oftewel € 100.000 per persoon.

Waarop moet ik letten bij het vergelijken van deposito’s?

Bij het kiezen van het juiste deposito is het belangrijk een goede vergelijking te maken tussen de verschillende banken. De hoogte van het rentetarief bepaalt hoeveel rente de klant zal verdienen op het deposito. Een goede vergelijking zet deposito's van verschillende banken met dezelfde looptijd naast elkaar, zodat bepaald kan worden waar men de meeste rente krijgt op een bepaalde looptijd.

Een tweede belangrijk punt bij de vergelijking is hoe vaak de rente wordt uitbetaald. In de meeste gevallen wordt rente jaarlijks of aan het einde van de looptijd uitbetaald. Vroegtijdige beëindiging van een deposito kan resulteren in een boete op de originele inleg, een verlies van de dusver opgebouwde rente, of zelfs beide.

In het geval dat de rente pas aan het einde wordt uitgekeerd, kan ook nog bekeken worden of er rente-op-rente, of samengestelde rente, geldt voor het deposito. Rente-op-rente kan een groot effect hebben op het uiteindelijke rentebedrag. Als de klant bijvoorbeeld een driejarig deposito opent, dan wordt na het eerste jaar de rente bijgeschreven op het deposito. In het tweede jaar wordt dan niet alleen over het originele inlegbedrag, maar ook over rente uit het eerste jaar rente berekend enzovoort. Hoe langer de looptijd, hoe groter het rente-op-rente effect. Albert Einstein beschreef het rente-op-rente effect zelfs als 'het achtste wereldwonder'!

Wat zijn de nadelen van een deposito?

Ondanks dat deposito's hoge rente, zekerheid en veiligheid verschaffen, zijn er ook enkele nadelen. Zo kan de klant in de meeste gevallen niet bij haar/zijn spaargeld gedurende de looptijd of er zijn kosten aan verbonden als men dit toch wil. Een ander punt om rekening mee te houden is dat, omdat de rente vast staat, de klant niet meeprofiteert van stijgende rentes in de (financiële) markt gedurende de looptijd. Daartegenover staat uiteraard dat de rente ook vast (hoog) blijft staan in geval van dalende rentes. Ondanks deze punten van aandacht, zijn deposito's een zeer goede manier om vermogen op een veilige manier te laten groeien.

Over Raisin

Het vinden van de beste spaarrekening en spaarrente is eenvoudig met Raisin. Door het samenbrengen van de meest concurrerende spaarrekeningen en rentetarieven uit heel Europa, is het nu gemakkelijker dan ooit om spaarrekeningen te vergelijken en de beste optie(s) te selecteren. Registreer je eenmalig, upload een ID-bewijs en een adresbewijs en maak € 0,10 over. Vervolgens open en beheer je spaarproducten bij onze partnerbanken via één account - dat alles geheel kosteloos. Begin vandaag nog met sparen met Raisin en krijg toegang tot de beste rentevoeten en spaarrekeningen van banken in heel Europa.