Hoe Raisin sparen veiliger maakt

Home > Veiligheid

Wij doen er alles aan om ervoor te zorgen dat je zo veilig mogelijk gebruik kunt maken van onze diensten. Want bij je spaargeld is dat het allerbelangrijkste. Hier kun je zelf aan bijdragen, door onze regels voor veilig bankieren te volgen. Op deze pagina leggen we uit wat we bij Raisin allemaal doen om optimale veiligheid te garanderen. Onderverdeeld in technische en organisatorische maatregelen.

Welke technische maatregelen treft Raisin?

Bij Raisin voldoen we altijd altijd aan de laatste technische beveiligingsstandaarden. Hieronder een opsomming van de verschillende technische maatregelen die we treffen om jouw gegevens en onze systemen te beschermen tegen ongewenste indringers en meekijkers.

Online Banking met SSL-encryptie/-beveiligingscertificaat

Met behulp van een zogenaamd multilevel-encryptie en -identificatiesysteem zorgen we ervoor dat ongeautoriseerde personen geen inzicht kunnen krijgen in je gegevens, deze niet kunnen ontvangen en deze niet leesbaar kunnen maken.

Bij het online invoeren van je persoonlijke gegevens via je Raisin Online Banking omgeving worden je gegevens versleuteld met SSL (Secure Sockets Layer). Deze versleuteling is herkenbaar aan de ‘s’ achter de ‘http’ van het internetadres (in het geval van Raisin dus https://www.raisin.nl).

Wij gebruiken de best-in-class instanties voor onze beveiligingscertificaten.

Versleuteling van gegevensoverdracht

Als wij voor jou gegevens doorgeven aan partnerbanken, bijvoorbeeld om een deposito- of spaarrekening te openen, worden deze gegevens altijd met 2048 bit PGP versleuteld. Dit levert een zeer hoog niveau van bescherming, vergelijkbaar met het niveau dat De Nederlandsche Bank als minimum hanteert.

Bescherming van je Online Banking omgeving met wachtwoord

Je wachtwoord is een virtuele sleutel om toegang te krijgen tot je Online Banking omgeving bij Raisin (Bank). Het volstaat om het e-mailadres gekoppeld aan je account bij Raisin en je wachtwoord van acht tot 64 tekens in te voeren.

Het wachtwoord alleen is niet voldoende voor het uitvoeren van (bank)opdrachten zoals het aanvragen van nieuwe spaarproducten, uitbetalingen naar je tegenrekening, overboekingen naar je spaarrekening(en), of het wijzigen van je wachtwoord – voor al deze kritieke handelingen is tweefactorauthenticatie met mTAN-code vereist (zie onder). Met je e-mailadres en wachtwoord kun je uitsluitend (een deel van) je persoonlijke gegevens, documenten en reeds verrichte opdrachten bekijken.

Mobiele TAN-code

Een mobiele TAN-code (mTAN-code) is vereist om opdrachten en transacties in je Raisin Online Banking omgeving te autoriseren. Wanneer je een opdracht of transactie initieert, wordt er een mTAN-code gegenereerd en per sms naar je mobiele telefoon verzonden. Deze voer je vervolgens in in je Online Banking omgeving om de opdracht te bevestigen.

Firewall

Een firewall voorkomt ongeautoriseerde externe toegang tot gegevens in onze systemen. Zo wordt de in onze systemen opgeslagen informatie beschermd tegen toegang door onbevoegden.

Welke organisatorische maatregelen treft Raisin?

Ook op het gebied van onze organisatie zorgen we voor de veiligheid van jouw gegevens en jouw geld. Hieronder vind je een overzicht van verschillende maatregelen op organisatorisch niveau.

Transacties naar een vaste tegenrekening

Bij het openen van je Raisin-rekening geef je een vaste tegenrekening op. De tegenrekening is een betaalrekening op jouw naam bij een bank in Nederland of elders in de Europese Unie. Deze tegenrekening is de enige rekening die je kunt gebruiken in combinatie met je Raisin-rekening. De tegenrekening kan alleen schriftelijk en met jouw handtekening worden gewijzigd.

De tegenrekening moet op jouw naam staan. Door de vaste koppeling van je tegenrekening aan je Raisin-rekening zorgen we ervoor dat jouw geld bij Raisin niet overgemaakt kan worden naar een rekening op naam van een ander. Zelfs als iemand onverhoopt je inloggegevens weet te achterhalen of in het zeer onwaarschijnlijke geval van een hack van ons systeem.

Automatisch uitloggen bij inactiviteit

Na 15 minuten inactiviteit word je automatisch uit je Raisin Online Banking omgeving uitgelogd. Op elke pagina wordt de resterende tijd tot het automatisch uitloggen weergegeven. Als je daarna nog verder wilt gaan in je Online Banking omgeving, moet je opnieuw inloggen.

Je beveiligde persoonlijke postvak

Je vindt je persoonlijke postvak in je beveiligde Raisin Online Banking omgeving (log in > ‘Mijn Raisin’ > ‘Postvak’). In je postvak vind je alle elektronische informatie en documenten terug die je van Raisin of Raisin Bank ontvangt. Raisin zal geen veiligheidsgerelateerde informatie naar je persoonlijke e-mailadres sturen, maar alleen naar je Online Banking postvak – deze is namelijk volledig beveiligd.

Zo garanderen we dat alleen jij toegang hebt en dat de communicatie niet toegankelijk is voor derden, aangezien berichten van en naar het postvak versleuteld zijn. Je ontvangt een e-mail op je persoonlijke e-mailadres wanneer er nieuwe berichten voor je klaarstaan in je postvak.

Alleen banken in de EU

Raisin werkt uitsluitend samen met banken in de EU. Dit heeft meerdere voordelen. Binnen de EU is afgesproken dat de nationale depositogarantiestelsels van de diverse lidstaten banktegoeden – inclusief rente die is aangegroeid maar nog niet bijgeschreven – tot € 100.000 per rekeninghouder per bank, of een gelijkwaardig bedrag in de lokale valuta, garanderen. Ongeacht bij welke bank je spaart, geniet je spaargeld dus een gelijkwaardige bescherming.

Een ander voordeel, is dat al onze partnerbanken hierdoor verplicht zijn te voldoen aan dezelfde wetgeving omtrent gegevensbescherming zoals geldig in de EU (onder andere de Algemene verordening gegevensbescherming, AVG). Zo weet je zeker dat onze partnerbanken zich moeten houden aan dezelfde strenge regels als Raisin en bijvoorbeeld je Nederlandse huisbank.

Alleen rekeningen in euro

Bij Raisin willen we dat je weet waar je aan toe bent. Daarom bieden we alleen rekeningen in euro aan. Dit betekent dat je niet te maken krijgt met mogelijke ongunstige wisselkoersen bij het aanhouden van een rekening.

Help Raisin en andere dienstverleners bij het veilig houden van (online) bankieren

Ook jij kunt een belangrijke bijdrage leveren aan het veilig houden van je geld en gegevens. Klik op de onderstaande infocards en ontdek hoe je fraude herkent en voorkomt en hoe je zo veilig mogelijk online je bankzaken regelt.

Bankfraude voorkomen
Bankfraude voorkomen

Bankfraude bestaat in vele vormen. Hoe zorg je dat je hier geen slachtoffer van wordt? Bekijk de elf regels die Raisin heeft samengesteld om je te helpen bij het voorkomen van bankfraude. Van het natrekken van financiële instellingen tot het controleren van betaalopdrachten en het toepassen van tweefactorauthenticatie.

Lees meer
Fraude herkennen
Fraude herkennen

Wat is bankfraude precies? En hoe werkt oplichting via WhatsApp of een sms-bericht? Drie vaak voorkomende vormen van bankfraude zijn phishing, oplichting via de telefoon en nepberichten. Wil je deze fraudevormen herkennen en begrijpen hoe ze werken? Aan de hand van voorbeelden leggen wij het je uit.

Lees meer
Veilig internet- & mobiel bankieren
Veilig internet- & mobiel bankieren

Hoe kun je veilig internetbankieren? Met de korte checklist van Raisin worden al je online transacties veiliger. Elke stap maakt je bewust van waar je op moet letten en daardoor ben je minder kwetsbaar voor oplichters. Benieuwd geworden naar onze checklist?

Lees meer

Tips voor veilig online sparen via Raisin

Let op de volgende punten, zo weet je zeker dat je online bankzaken bij Raisin veilig zijn.

Algemene punten

  • Raisin vraagt nooit om een mTAN-code wanneer je inlogt op je Online Banking omgeving
  • Raisin stuurt je nooit e-mails waarin we vragen om je toegangsgegevens
  • Raisin vraagt je nooit om logingegevens, je wachtwoord of een mTAN-code per e-mail te verzenden
  • Typ de URL van je Raisin Online Banking omgeving (https://www.raisin.nl/savingglobal/#/login) altijd direct in en zorg ervoor dat je slechts één browservenster en tab open hebt
  • Wees zeer voorzichtig wanneer je internetpagina’s bezoekt waarvan het adres begint met een IP-nummer in plaats van een domeinnaam (bijv. http://1232.456.789/…) of waarvan het adres alleen als subdomein Raisin bevat (bijv. http://www.raisin.domainname.nl/…), een variatie van Raisin’s naam of andere spellingvarianten (bijv. http://www.raisin-site.nl/…)

Voor je Raisin Online Banking omgeving

  • Log indien mogelijk niet in op je Online Banking omgeving met een computer die niet van jou is (bijvoorbeeld in een internetcafé)
  • Wijzig je wachtwoord regelmatig en gebruik altijd een combinatie van letters, cijfers en symbolen. Gebruik geen combinaties die persoonlijke gegevens bevatten of hiermee verband houden, zoals je naam, geboortedatum, telefoonnummer, postcode, etc.
  • Voer geen online transacties uit als je vermoedt dat je pc is geïnfecteerd met een Trojaans paard of virus
  • Gebruik altijd de knop ‘Uitloggen’ om je Online Banking omgeving te verlaten.
  • Maak na het verlaten van je Online Banking omgeving altijd de cache leeg als je niet de enige gebruiker van de computer bent. Hiertoe ga je als volgt te werk:
    • Voor Chrome: klik op Google Chrome aanpassen en beheren (drie puntjes verticaal) > Geschiedenis > Geschiedenis
    • Voor Microsoft Internet Explorer:
      • ga naar Extra > Internet Opties > Algemeen > Tijdelijke bestanden, geschiedenis, cookies, opgeslagen wachtwoorden en informatie in webformulieren verwijderen
      • schakel het vakje ‘Versleutelde pagina’s niet op schijf opslaan‘ in, door te gaan naar Extra > Internet Opties > Geavanceerd > Beveiliging.
    • Voor Firefox: Klik op de menuknop met de drie horizontale strepen > Voorkeuren > Geavanceerd > (tabblad) Netwerk > ‘Nu wissen’ bij ‘Gebufferde webinhoud

Voor je pc

  • Installeer altijd de laatste beveiligingsupdates die door de fabrikant worden aanbevolen
  • Gebruik antivirussoftware en werk het regelmatig bij – indien mogelijk dagelijks
  • Gebruik een persoonlijke firewall voor extra bescherming van je PC
  • Zorg ervoor dat je opslagmedia vrij zijn van virussen
  • Gebruik nooit een ‘form manager’ of de autocomplete-functie van je browser bij het invullen van online formulieren. Anders kunnen de gegevens die je invoert op je computer worden opgeslagen en door anderen worden gelezen

Voor je smartphone of tablet

  • Gebruik antivirussoftware en werk deze regelmatig bij (vooral bij niet-Apple smartphones)