Spaar tegen toprentes
tot 3,62% p.j.

Online sparen in de EU tegen de beste rente

  • Één account, 40 banken

    Registreer en identificeer éénmalig en spaar bij onze partnerbanken in heel de EU

  • Vrij opneembaar sparen tot 0,25% p.j.

    Variabele rente vanaf de eerste euro en onbeperkt storten/opnemen wanneer je wilt

  • Deposito sparen tot wel 1,50% p.j.

    Open al vanaf € 500 inleg en geniet van de zekerheid van een vaste, hoge rente

  • Gratis de beste service

    Al onze diensten incl. rekeningopening en -beheer en klantenservice zijn gratis

3,35%
p.j.
Klarna Bank
Zweden
2,90%
p.j.
Renault Bank
Frankrijk
3,60%
p.j.
Banca Progetto
Italië

Wat is Raisin?

Raisin geeft je toegang tot deposito- en spaarrekeningen van banken uit heel de EU – via één platform en volledig online – met rentes tot wel 3,62% per jaar! Raisin’s diensten zijn gratis voor jou: Raisin ontvangt een commissie op bemiddeld spaargeld van zijn partnerbanken. Er sparen al meer dan 1000.000 Europese klanten voor meer dan € 53,0 miljard bij onze 183 partnerbanken.

Om te sparen bij de partnerbanken open je je gratis Raisin-rekening, je persoonlijke centrale transactierekening bij Raisin Bank. Vervolgens open en beheer je zoveel spaarproducten als gewenst vanuit één centraal account – ideaal als je je spaargeld wilt spreiden over verschillende producten, banken en landen!

Omdat Raisin alleen banken uit de EU aanbiedt kun je er zeker van zijn dat je spaargeld gedekt wordt door wettelijke depositogarantiestelsels tot € 100.000 per rekeninghouder per bank (of een gelijkwaardig bedrag in lokale valuta). Lees meer over depositogarantie >>

Vragen of feedback? Onze klantenservice staat elke werkdag (8:30 – 16:30) voor je klaar. Tel. 020 715 9296 of stuur ons een e-mail op klantenservice@raisin.nl.

Start met sparen in drie eenvoudige stappen

1. Open je gratis Raisin-rekening

Registreer en identificeer éénmalig binnen enkele minuten – je gratis Raisin-rekening wordt geopend bij Raisin Bank (Duitsland).

2. Kies een spaarproduct

Log in op je account en kies een (of meer) spaarproducten. Je kunt je gewenste deposito of spaarrekening al aanvragen voordat je Raisin-rekening is geopend.

3. Start met sparen!

Maak je spaargeld over op je Raisin-rekening en wij zorgen voor de opening van je spaarproduct. Bij opening van verdere producten hoeft je je niet nogmaals te registreren of identificeren!

Waarom sparen bij Raisin?

  • Hoogste rente
    206 aantrekkelijke deposito- en spaarrekeningen van 40 Europese partnerbanken
  • Eenvoudig
    Registreer en identificeer eenmalig en krijg toegang tot alle spaarproducten via je gratis account bij Raisin. Je kiest zelf hoe en waar je wilt sparen
  • Transparant
    Met veilig internetbankieren van Raisin hebt je te allen tijde volledige transparantie en controle over je deposito- en spaarrekeningen bij onze diverse partnerbanken
  • Zekerheid
    Veilig online toegang tot de spaarproducten van onze diverse partnerbanken, overal in de EU depositogarantie tot € 100.000 per rekeninghouder per bank (of een gelijkwaardig bedrag in lokale valuta)
  • Gratis
    Al onze diensten incl. rekeningopening en -beheer en klantenservice zijn gratis
  • Goed geïnformeerd 
    Onze uitstekende klantenservice staat elke werkdag (8:30 – 16:30) gratis tot je beschikking per telefoon of e-mail als je vragen hebt

Veelgestelde vragen en antwoorden

Raisin geeft je toegang tot deposito- en spaarrekeningen van banken uit heel de EU – en dat alles via één platform en volledig online! Raisin’s diensten zijn gratis voor jou: Raisin ontvangt een commissie op bemiddeld spaargeld van zijn partnerbanken. Er sparen al meer dan 500.000 Europese klanten voor meer dan € 53 miljard bij Raisin’s 135 partnerbanken.

Om te sparen bij de partnerbanken open je je gratis Raisin-rekening, je persoonlijke centrale transactierekening bij Raisin Bank. Vervolgens open en beheer je zoveel spaarproducten als gewenst vanuit één centraal account – ideaal als je je spaargeld wilt spreiden over verschillende producten, banken en landen!

Omdat Raisin alleen banken uit de EU aanbiedt, kun je er zeker van zijn dat je spaargeld gedekt wordt door wettelijke depositogarantiestelsels tot € 100.000 per rekeninghouder per bank (of een gelijkwaardig bedrag in lokale valuta). Lees meer over depositogarantie >>

Vragen of feedback? Onze klantenservice staat elke werkdag (8:30 – 16:30) voor je klaar. Tel. 020 715 9296 of stuur ons een e-mail op klantenservice@raisin.nl.

Was dit artikel nuttig? Ja Nee
Bedankt voor je feedback
Je kunt contact opnemen met onze klantenservice: 020 715 9296, klantenservice@raisin.nl

Onze klantenservice is als volgt te bereiken:

  • Beveiligd bericht vanuit je Raisin Online Banking omgeving: Log in > ‘Mijn profiel (je initialen in blauw)’> ‘Berichten’ > ‘Schrijf een bericht’, of klik direct hier (log in en je landt direct op de berichtenpagina)
  • E-mail: klantenservice@raisin.nl 
  • Telefoon: 020 715 9296 (werkdagen 8:30 – 16:30). Bekijk hier op welke dagen we gesloten zijn
  • Post: Raisin | Postbus 13 01 51 | 13601 Berlijn, Duitsland

Aanwijzingen en tips voor veilig en snel contact met onze klantenservice:

  • Je wilt ons een bericht schrijven? De veiligste methode is per beveiligd bericht vanuit je Raisin Online Banking omgeving
  • Contact per e-mail of telefoon? Zo kunnen we je het snelst van dienst zijn:
    • Neem contact met ons op vanaf je bij Raisin geregistreerde e-mailadres respectievelijk mobiele telefoonnummer. Zo kunnen we je identiteit sneller verifiëren en sneller van dienst zijn
    • Indien een e-mail niet afkomstig is vanaf je geregistreerde e-mailadres, mogen wij om veiligheidsredenen niet reageren op (vragen omtrent) individuele klantzaken – wij kunnen dan uitsluitend reageren op algemene informatieverzoeken
    • Indien je telefonisch contact met ons opneemt en reeds een Raisin-rekeninghouder bent: houd de IBAN van je Raisin-rekening bij de hand. Zo kunnen we je identiteit sneller verifiëren en sneller van dienst zijn

Opmerking: wij wijzen je erop dat wij geen financieel, fiscaal of andere vorm van advies geven.

Was dit artikel nuttig? Ja Nee
Bedankt voor je feedback
Je kunt contact opnemen met onze klantenservice: 020 715 9296, klantenservice@raisin.nl

Ja. Houd er rekening mee dat wij geen informatie/documenten per post versturen. Alle informatie is beschikbaar op www.raisin.nl. Je productselecties moeten online gemaakt worden. Je ontvangt dan – indien nodig – de contractuele documenten om af te drukken en te ondertekenen.

Was dit artikel nuttig? Ja Nee
Bedankt voor je feedback
Je kunt contact opnemen met onze klantenservice: 020 715 9296, klantenservice@raisin.nl

Nee. Op onze website vind je alle informatie over ons, onze spaarproducten en partnerbanken, en andere relevante zaken zoals (bron)belasting. Mocht je vragen of feedback hebben, staat ook onze klantenservice uiteraard voor je klaar. Wij wijzen je erop dat wij geen financieel, fiscaal of andere vorm van advies geven.

Was dit artikel nuttig? Ja Nee
Bedankt voor je feedback
Je kunt contact opnemen met onze klantenservice: 020 715 9296, klantenservice@raisin.nl

Wij ontvangen een commissie op bemiddeld spaargeld van onze partnerbanken. Een deel van deze commissie wordt betaald aan Raisin Bank. Deze inkomsten stellen ons en Raisin Bank in staat onze diensten gratis aan jou aan te bieden en tegelijkertijd de kwaliteit van de aangeboden diensten voortdurend te verbeteren.

Was dit artikel nuttig? Ja Nee
Bedankt voor je feedback
Je kunt contact opnemen met onze klantenservice: 020 715 9296, klantenservice@raisin.nl
  • De tegenrekening is een betaalrekening op jouw naam bij een Nederlandse bank. Deze tegenrekening is de enige rekening die je kunt gebruiken in combinatie met je Raisin-rekening
  • De Raisin-rekening is een betaalrekening bij Raisin Bank die geen rente opbrengt en die dient als je centrale transactierekening tussen je tegenrekening en je deposito- en spaarrekening(en) bij Raisin’s partnerbanken
  • De via Raisin aangeboden deposito- en spaarrekeningen zijn rentedragende rekeningen bij onze partnerbanken

Zowel de Raisin-rekening als alle deposito- en spaarrekeningen die je opent via Raisin staan op jouw persoonlijke naam met je eigen persoonlijke IBAN/identifier. Meer informatie over de geldstromen tussen je tegenrekening, Raisin-rekening en deposito- en/of spaarrekening(en) vind je hier.

Was dit artikel nuttig? Ja Nee
Bedankt voor je feedback
Je kunt contact opnemen met onze klantenservice: 020 715 9296, klantenservice@raisin.nl

Tijdens je video-identificatie bij Raisin wordt een scan/kopie van je ID-bewijs gemaakt. Voor het ID-bewijs gelden de volgende criteria:

  • Het ID-bewijs moet een paspoort of ID-kaart zijn. Een rijbewijs wordt niet geaccepteerd door Raisin en buitenlandse banken aangezien bepaalde identificatiegegevens ontbreken die wel zichtbaar zijn op een paspoort of ID-kaart
  • Het ID-bewijs dient op moment van indienen nog minstens 3 maanden geldig te zijn.
  • Een watermerk, sticker etc. toevoegen ter voorkoming van identiteitsfraude is uiteraard toegestaan. Let hierbij wel op het volgende: alle gegevens op het ID-bewijs, inclusief de foto en handtekening, dienen duidelijk leesbaar/zichtbaar te zijn!

Je gegevens worden uitsluitend binnen de Europese Unie opgeslagen en verwerkt in overeenstemming met de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).

Was dit artikel nuttig? Ja Nee
Bedankt voor je feedback
Je kunt contact opnemen met onze klantenservice: 020 715 9296, klantenservice@raisin.nl

Dit is afhankelijk van waar je het geld hebt staan: op je Raisin-rekening of op een dagelijks opvraagbare spaarrekening of een termijndeposito bij een partnerbank.

 

Je geld staat op je Raisin-rekening

Je hebt te allen tijde toegang tot het geld op je Raisin-rekening, tenzij het gereserveerd is voor de aanvraag van een deposito- of spaarrekening, of voor een overboeking naar een andere rekening (bijvoorbeeld je tegenrekening of een spaarrekening bij Raisin).

In je profiel (je initialen in het blauw) in je Raisin Online Banking staat bovenaan een balk met een bedrag ‘Raisin-rekening’ en een bedrag ‘Beschikbaar’.

  • Het bedrag bij ‘Raisin-rekening’ verwijst naar je saldo op de Raisin-rekening
  • Het bedrag bij ‘Beschikbaar’ verwijst naar het nog vrij beschikbare deel van het saldo op je Raisin-rekening.
  • Het verschil tussen de twee bedragen is wat er ‘gereserveerd’ is voor voor de aanvraag van een deposito- of spaarrekening, of voor een reeds geplande overboeking naar een andere rekening:
    [bedrag ‘Raisin-rekening’] – [bedrag ‘gereserveerd’] = [bedrag ‘Beschikbaar’]
    Een overzicht van je transacties/gereserveerde gelden op je Raisin-rekening vind je in je Raisin Online Banking omgeving onder ‘Mijn Profiel (je initialen in het blauw) > ‘Transacties (Raisin-rekening)‘.

Voorbeeld: Stel je hebt € 10.000 saldo op je Raisin-rekening staan. Vervolgens plaats je een aanvraag van € 5.000 voor een depositorekening, oftewel € 5.000 is nu ‘gereserveerd’. De overige € 5.000 is nog beschikbaar.

TIP! Je hebt een aanvraag geplaatst voor een spaarproduct (geld is gereserveerd) maar hebt je bedacht? Zo trek je de aanvraag van een spaarrekening of depositorekening weer in.

 

Je geld staat op je dagelijks opvraagbare spaarrekening bij een partnerbank

Met de dagelijks opvraagbare spaarrekeningen bij Raisin kun je onbeperkt storten of opnemen wanneer je wilt. Binnen je Raisin Online Banking omgeving geef je de opdracht(en) voor het opnemen of storten van je spaargeld. Lees hier verder hoe dat werkt.

 

Je geld staat op je termijndeposito bij een partnerbank

Over het algemeen staat je geld op een termijndeposito vast tot het einde van de looptijd en je kunt er gedurende de looptijd niet bij. Informatie over of een partnerbank eventuele vroegtijdige beëindiging van je termijndeposito accepteert en/of hoe de bank dit behandelt vind je terug in de Algemene Voorwaarden en het productinformatieblad van de betreffende bank. Termijndeposito’s zijn dan ook vooral bedoeld voor geld waarvan je weet dat je het voor langere tijd kunt missen. Op de vervaldatum van het deposito wordt het bedrag terugbetaald op je Raisin-rekening waar je er volgens bovenstaande informatie weer over kunt beschikken.

Was dit artikel nuttig? Ja Nee
Bedankt voor je feedback
Je kunt contact opnemen met onze klantenservice: 020 715 9296, klantenservice@raisin.nl

De Raisin-rekening is een Duitse rekening bij Raisin Bank, een kredietinstelling met volledige vergunning naar Duits recht en 100% dochteronderneming van Raisin. Het Duits recht is daarom van toepassing.

Was dit artikel nuttig? Ja Nee
Bedankt voor je feedback
Je kunt contact opnemen met onze klantenservice: 020 715 9296, klantenservice@raisin.nl

Je hebt toegang tot je Online Banking omgeving met je e-mailadres en wachtwoord. Zodra je je registratie hebt afgerond kun je inloggen en heb je toegang tot de aantrekkelijke spaarproducten van onze partnerbanken.

Was dit artikel nuttig? Ja Nee
Bedankt voor je feedback
Je kunt contact opnemen met onze klantenservice: 020 715 9296, klantenservice@raisin.nl

Nee. De Raisin-rekening is je centrale transactierekening tussen je tegenrekening en je Raisin spaarproducten. Van of naar Raisin spaarproducten zijn uitsluitend overboekingen naar of van de gekoppelde Raisin-rekening mogelijk:

  • Het is niet mogelijk geld direct over te (laten) maken van je deposito- of spaarrekening naar een andere rekening dan je Raisin-rekening
  • Andersom geldt hetzelfde: indien je geld overboekt van een andere rekening dan je Raisin-rekening naar een deposito- of spaarrekening bij een partnerbank, dan zal het bedrag direct en zonder rente worden teruggestort

Wanneer je geld bij Raisin wilt opnemen, kun je dit alleen overboeken (uitbetalen) van je Raisin-rekening naar je vaste tegenrekening.

Was dit artikel nuttig? Ja Nee
Bedankt voor je feedback
Je kunt contact opnemen met onze klantenservice: 020 715 9296, klantenservice@raisin.nl

Wij ontvangen een commissie op bemiddeld spaargeld van onze partnerbanken. Een deel van deze commissie wordt betaald aan Raisin Bank. Deze inkomsten stellen ons en Raisin Bank in staat onze diensten gratis aan jou aan te bieden en tegelijkertijd de kwaliteit van de aangeboden diensten voortdurend te verbeteren.

Deze gratis diensten omvatten alle gebruikelijke zaken zoals het openen en onderhouden van je Raisin-rekening en deposito-/spaarrekening(en) bij onze partnerbanken, het beheren/uitvoeren van internationale bankoverschrijvingen (in euro’s) tussen de diverse rekeningen, het verstrekken van rekeningafschriften en het financieel jaaroverzicht, alsmede ons toegewijde klantenservice team.

Alleen in het geval van aanvullende en uitzonderlijke diensten kunnen kosten worden doorberekend. Meer informatie vind je in het tarievenoverzicht in de Algemene Voorwaarden van Raisin Bank. (klik op ‘Algemene Voorwaarden downloaden’ om de Algemene Voorwaarden in te zien).

Was dit artikel nuttig? Ja Nee
Bedankt voor je feedback
Je kunt contact opnemen met onze klantenservice: 020 715 9296, klantenservice@raisin.nl

De vereisten om klant te worden bij Raisin zijn:

  • Je bent (fiscaal) ingezetene van (d.w.z belastingplichtig in) Nederland
  • Je bent minstens 18 jaar
  • Je handelt voor eigen rekening (d.w.z. niet namens derde partijen, in het bijzonder niet als gevolmachtigde)
  • Je bent géén ‘US Person’ zoals bedoeld in de Amerikaanse Foreign Account Tax Compliance Act (FATCA)*. US Persons zijn uitgesloten van het aanbod van Raisin vanwege de zeer uitgebreide regelgeving m.b.t. tot gegevensoverdracht naar de VS.

 

*De volgende personen kunnen als US Person worden gedefinieerd: (1) Amerikaans staatsburger (ook dubbele nationaliteit), (2) woonachtig in de VS (in de VS gevestigde vreemdeling, bv. groene kaart of substantiële aanwezigheid, voor details zie https://www.irs.gov/individuals/international-taxpayers/determining-alien-tax-status), (3) geboren in de VS / op Amerikaans grondgebied, (4) belastbaar in de VS om een andere reden (bv. dubbele verblijfplaats, gezamenlijke belastingaangifte met een Amerikaans persoon, enz.).

Was dit artikel nuttig? Ja Nee
Bedankt voor je feedback
Je kunt contact opnemen met onze klantenservice: 020 715 9296, klantenservice@raisin.nl

Nee, het is niet mogelijk om een gezamenlijke Raisin-rekening te openen. Hetzelfde geldt voor de deposito- en spaarrekeningen bij Raisin’s partnerbanken. Vanwege de soms  strengere eisen van internationale anti-witwasregelgeving bij het openen van (gezamenlijke) rekeningen in het buitenland, kunnen rekeningen bij/via Raisin eenvoudigheidshalve alleen op individuele naam worden geopend.

De tegenrekening mag wél een gezamenlijke rekening zijn.

Was dit artikel nuttig? Ja Nee
Bedankt voor je feedback
Je kunt contact opnemen met onze klantenservice: 020 715 9296, klantenservice@raisin.nl

De veiligheid van je spaargeld is voor ons van het grootste belang bij de keuze van onze partnerbanken. Om deze reden werken wij alleen samen met partnerbanken die deelnemen in een nationaal depositogarantiestelsel in overeenstemming met de EU-regelgeving en die een volledige bankvergunning hebben van hun nationale toezichthouder.

Hoewel we met stabiele en toonaangevende banken werken, kunnen we de mogelijkheid van een bankfaillissement niet uitsluiten. In geval van insolventie zal het depositogarantiestelsel van het desbetreffende EU-land tegoeden t/m maximaal € 100.000 (of het equivalent bedrag in de respectievelijke nationale valuta) per bank en per klant vergoeden. In dat geval informeert en ondersteunt Raisin tijdens het proces.

De specifieke procedure wordt geregeld door het desbetreffende nationale depositogarantiestelsel op grond van EU-richtlijn 2009/14/EG en 2014/49/EU. Doorgaans wordt bij insolventie van een bank een tweede (solvabele) bank – een zogenaamde uitvoerende bank – aangewezen om de banktegoeden uit te betalen aan de spaarders die onder het depositogarantiestelsel gecompenseerd moeten worden.

De spaarder moet de terugbetaling aanvragen. De aanvraagvereisten voor de terugbetaling van banktegoeden via depositogarantiestelsels verschillen echter licht van land tot land. Uiteraard zal Raisin assistentie verlenen in het voltooien van zulke aanvraag.

Meer informatie over het depositogarantiestelsel van het desbetreffende land is te vinden in de productinformatiebladen, informatiebladen voor rekeninghouders en op www.raisin.nl/depositogarantie.

Was dit artikel nuttig? Ja Nee
Bedankt voor je feedback
Je kunt contact opnemen met onze klantenservice: 020 715 9296, klantenservice@raisin.nl

Ja, in de hele EU gelden dezelfde regels voor zowel binnenlandse als buitenlandse spaarders. Binnen de Europese Unie werden de minimumvereisten voor elke lidstaat geharmoniseerd door de Richtlijnen 94/19/EG, 2009/14/EG en 2014/49/EU.

Was dit artikel nuttig? Ja Nee
Bedankt voor je feedback
Je kunt contact opnemen met onze klantenservice: 020 715 9296, klantenservice@raisin.nl

In overeenstemming de EU-richtlijn 2009/14/EG hebben EU-lidstaten depositogarantiestelsels opgezet die deposito’s van spaarders beschermen, gewoonlijk met een dekking t/m € 100.000 (of het equivalent bedrag in de respectievelijke nationale valuta) per klant per bank. Gedetailleerde informatie over de afzonderlijke regelingen is te vinden in elk productinformatieblad en informatieblad voor rekeninghouders over depositogarantie.

Was dit artikel nuttig? Ja Nee
Bedankt voor je feedback
Je kunt contact opnemen met onze klantenservice: 020 715 9296, klantenservice@raisin.nl

Binnen de EU is afgesproken dat ieder nationaal depositogarantiestelsel banktegoeden – inclusief rente die is aangegroeid maar nog niet bijgeschreven – tot € 100.000 per rekeninghouder per bank garandeert. In de eurozone wordt je geld altijd beschermd tot € 100.000 per rekeninghouder per bank. In niet-eurolanden kan de beschermingslimiet van € 100.000 omgerekend zijn naar de lokale valuta van dat land (bv. Zweden). Dan wordt je geld in deze lokale valuta gegarandeerd en terugbetaald. In deze gevallen kunnen door wisselkoersschommelingen kleine verschillen ontstaan.

Voorbeeld bank in euroland: Indien een rekeninghouder bij een bank een spaarrekening heeft met € 90.000 en een depositorekening met € 20.000, voor een totaal van € 110.000, krijgt hij of zij slechts € 100.000 terugbetaald.

Voorbeeld bank in niet-euroland: Indien een rekeninghouder bij een bank een spaarrekening heeft met € 90.000 en een depositorekening met € 20.000, voor een totaal van € 110.000, krijgt hij of zij slechts het gelijkwaardige bedrag in lokale valuta van € 100.000 terugbetaald.

Was dit artikel nuttig? Ja Nee
Bedankt voor je feedback
Je kunt contact opnemen met onze klantenservice: 020 715 9296, klantenservice@raisin.nl

Een depositogarantiestelsel is een veiligheidsmechanisme waardoor banktegoeden tot een bepaalde beschermingslimiet aan rekeninghouders worden terugbetaald als een bank omvalt. Binnen de EU is deze beschermingslimiet vastgesteld op € 100.000 (of een gelijkwaardig bedrag in de lokale valuta) per rekeninghouder per bank. Zo weten spaarders dat hun geld veilig is. Elk EU-land heeft zijn eigen, wettelijke depositogarantiestelsel dat aan deze dekkingsvoorwaarde voldoet.

Was dit artikel nuttig? Ja Nee
Bedankt voor je feedback
Je kunt contact opnemen met onze klantenservice: 020 715 9296, klantenservice@raisin.nl