Raisin neemt de leiding in de markt met hoogste spaarrente

Amsterdam, 29 november 2018. Nu sparen bij Nederlandse banken weinig tot niets meer oplevert, is het zaak voor Nederlanders om over de grens te kijken voor hogere spaarrente. Bemiddelaar Raisin, Europa’s leidende online marktplaats voor spaarproducten, maakt het makkelijker dan ooit om over de grens te sparen en biedt met de deposito’s van BlueOrange Bank de hoogste spaarrentes in Nederland op looptijden van 6 maanden en 1 jaar. Met 1,1% p.j. op 1 jaar looptijd betaalt de bank meer dan dubbel het Nederlandse gemiddelde van 0,4% p.j. Op 6 maanden looptijd biedt BlueOrange 0,5% op jaarbasis en op 2 jaar looptijd maar liefst 1,3%. Bovendien krijgen nieuwe klanten tot € 100,- bonus uitgekeerd bij opening van hun eerste deposito bij Raisin.

BlueOrange Bank: betrouwbaar en stabiel
Met de introductie van BlueOrange neemt Raisin de volgende stap naar zijn doel om ook in Nederland het leidende platform voor spaarproducten te worden. Spaarders krijgen moeiteloos en gratis toegang tot de spaarproducten van BlueOrange en andere partnerbanken van Raisin via een eenmalige online registratie en identificatie op afstand. BlueOrange Bank werd in 2001 opgericht in Riga, Letland. Sindsdien is de bank uitgegroeid tot een betrouwbare partner voor klanten uit meer dan 90 landen en is het een financieel stabiele organisatie – de bank heeft elk jaar een hoge liquiditeit en bleef ook tijdens de wereldwijde financiële crisis in 2008 winstgevend. Per 30 juni 2018 heeft BlueOrange solide kapitaalbuffers, met een ruime kernkapitaalratio van 15,85% en een totale kapitaalratio van 20,38%. De verzwaarde kapitaaleisen voor Europese banken (Basel III) stellen dat banken een totale kapitaalbuffer van tenminste 8% moeten hebben, wat betekent dat de buffer van BlueOrange met 20,38% ruim 2,5 keer zo hoog ligt als voorgeschreven.

Europese depositogarantieregeling
Volgens Europese richtlijnen worden alle deposito’s bij banken uit EU-lidstaten gegarandeerd tot een maximum van € 100.000 per klant per bank. Letland heeft dus, net zoals Nederland, een depositogarantiestelsel in plaats waaraan alle banken in Letland een jaarlijkse bijdrage betalen, oftewel ‘ex ante financiering’. Mocht een bank niet meer aan haar financiële verplichtingen kunnen voldoen, dan betaalt het garantiefonds de depositotegoeden tot € 100.000 per klant binnen 20 werkdagen terug. Letland heeft een solide economie en is met een toename in het bruto nationaal product van 4,5% in 2017 een van de snelstgroeiende economieën van Europa. Het land heeft een nationale schuld van 36,3% (2017) van het bruto nationaal product, een van de laagste schuldratio’s in Europa. Letland heeft goede beoordelingen van alle grote ratingbureaus: A (S&P), A3 (Moody’s) en A- (Fitch).

Eelco Habets, Country Head Nederland bij Raisin: “Veilig sparen tegen de hoogste rente, een volledig online aanvraagproces en eenvoudige identificatie op afstand. Raisin en BlueOrange zetten hiermee de nieuwe standaard voor sparen in het buitenland.

Raisin werd in 2013 gelanceerd en groeide snel uit tot één van Europa’s toonaangevende Fintech-ondernemingen, met meer dan € 8,5 miljard aan bemiddeld spaargeld en meer dan 155.000 Europese klanten. Het bedrijf breekt barrières af biedt Europese spaarders eenvoudige en gratis online toegang tot deposito’s en spaarrekeningen van banken in de hele Europese Economische Ruimte. Aangezien Raisin uitsluitend samenwerkt met banken uit de EER, wordt het spaargeld van klanten gedekt door de respectieve nationale depositogarantiestelsels tot € 100.000 per klant per bank. Raisin heeft van de Autoriteit Financiële Markten een vergunning voor het bemiddelen in spaarrekeningen en biedt zijn website, klantenservice en documentatie in het Nederlands aan. Het bedrijf staat consequent in de top 5 van de prestigieuze Fintech50 en heeft bekende Amerikaanse en Europese investeerders aan boord zoals PayPal, Thrive Capital, Index Ventures en Ribbit Capital.