Raisin kondigt financieringsronde van € 100 miljoen aan en € 10 miljard aan bemiddeld spaargeld

BERLIJN – 6 februari 2019 – Raisin, de pan-Europese fintech marktplaats voor spaar- en beleggingsproducten, heeft een Series D-financieringsronde van € 100 miljoen afgesloten om zijn aanbod uit te breiden. Dit brengt het totale bedrag aan financiering dat het bedrijf heeft opgehaald op € 170 miljoen. Raisin kondigt tevens aan dat het meer dan € 10 miljard aan spaargeld voor 62 partnerbanken heeft bemiddeld, waarmee het voor spaarders € 80 miljoen aan rente heeft verdiend.

Bestaande investeerders Index Ventures, PayPal, Ribbit Capital en Thrive Capital namen allemaal deel aan de ronde. Het nieuwe kapitaal zal worden ingezet voor strategische overnames en verdere internationalisering. Na de lanceringen in Nederland en het Verenigd Koninkrijk vorig jaar, is Raisin van plan om dit jaar haar platform in ten minste twee nieuwe markten te lanceren. De in Berlijn gevestigde fintech met een dochteronderneming in Manchester zal ook haar internationale team en haar lijn van beleggingsproducten uitbreiden.

Door samen te werken met 62 banken heeft Raisin de leidende pan-Europese marktplaats voor spaarproducten gecreëerd. Raisin brengt banken en spaarders uit heel Europa in contact met elkaar. Banken kunnen via het platform gemakkelijk spaargeld van het buitenland aantrekken en klanten kunnen kiezen voor spaar- en beleggingsproducten van banken uit het hele continent. De zeven platformen van Raisin verbinden partnerbanken – waaronder de grootste Belgische bank KBC, ICICI Bank uit het VK en het Duitse digitale Banking-as-a-Service platform solarisBank – met meer dan 160.000 Raisin klanten uit 31 verschillende Europese landen.

Doorbreken van barrières: Raisin creëert de ‘Schengen-ervaring’ voor het bankwezen

Het succesverhaal van Raisin is er een van ingrijpende marktinnovatie met meer transparantie, minder hindernissen en vooral hogere rentetarieven voor klanten in heel Europa. En bovenal: dit alles in een periode van bijzonder lage spaarrentes. De nieuwe kapitaalinjectie stelt de fintech in staat om zijn positie te versterken als vooraanstaand online platform dat Europeanen voorziet van een uniforme interne financiële markt voor sparen.

Dr. Tamaz Georgadze
Dr. Tamaz Georgadze, CEO en mede-oprichter van fintech Raisin

CEO en mede-oprichter Dr. Tamaz Georgadze benadrukt: We willen onnodige barrières voor lucratief sparen doorbreken en de voordelen van open markten delen – met zowel consumenten als banken. Ons centrale doel is om spaarders en financiële instellingen de ‘Schengen-ervaring’ voor het bankwezen te geven. Onze eerste vijf jaar laten zien dat Raisin inderdaad staat voor het sparen en investeren van de toekomst.

Deposits-as-a-Service: het bedrijfsmodel van Raisin verandert de bancaire markt

Met een ‘Deposits-as-a-Service’ bedrijfsmodel biedt Raisin banken toegang tot flexibele liquiditeit. Naast de zeven platformen heeft Raisin het afgelopen jaar belangrijke open banking-samenwerkingen opgebouwd met banken als o2 Banking van Telefónica in Duitsland. Met verdere partners als N26 en het Nederlandse BinckBank, heeft Raisin volledig geïntegreerde oplossingen voor de spaarmarkt geïmplementeerd, waardoor de banken hun eigen klanten een one-stop-shop portefeuille met betere spaar- en beleggingsmogelijkheden kunnen aanbieden, geselecteerd uit de meer dan 250 spaarproducten van Raisin. De klantervaring voor spaarders is prettig, gebruiksvriendelijk en versterkt de relatie met hun huisbank.

Neil Rimer, partner at Index Ventures

“Raisin heeft zijn visie van één interne markt voor spaar- en beleggingsproducten gerealiseerd. Met behulp van hun Raisin-rekening kunnen mensen spaar- en beleggingsproducten kiezen uit honderden aanbiedingen van tientallen instellingen in meerdere landen en direct sparen en/of beleggen met een paar kliks. We zijn verheugd om Raisin te blijven ondersteunen in haar streven om Europa’s leidende bestemming voor particuliere spaarders en beleggers te creëren”, aldus Neil Rimer, Partner bij Index Ventures.

Een pionier op het gebied van open banking, werd de in Berlijn gevestigde fintech Raisin in 2012 opgericht door Dr. Tamaz Georgadze (CEO), Dr. Frank Freund (CFO) en Michael Stephan (COO). De platformen van Raisin – onder de merknaam WeltSparen in de Duitstalige wereld – doorbreken barrières en bieden Europese spaarders met een éénmalige registratie gratis online toegang tot, en beheer van, spaarproducten van banken in heel Europa, evenals wereldwijd gediversifieerde, kostefficiënte ETF-portefeuilles van Vanguard (beschikbaar in Duitsland). Aangezien Raisin voor het spaaraanbod uitsluitend samenwerkt met banken uit de EER, wordt het spaargeld van klanten beschermd door nationale depositogarantiestelsels tot € 100.000 per klant per bank. Raisin heeft van de Autoriteit Financiële Markten een vergunning voor het bemiddelen in spaarrekeningen en biedt zijn website, klantenservice en documentatie in het Nederlands aan. Het bedrijf staat steeds weer in de top 5 van de prestigieuze Fintech50 en heeft bekende Amerikaanse en Europese investeerders aan boord waaronder Index Ventures, PayPal, Ribbit Capital and Thrive Capital.

Media Contact Raisin Nederland

Eelco Habets