Orange Digital Ventures investeert in Raisin, Europa’s leidende marktplaats voor spaarproducten

Orange Digital Ventures kondigt zijn meest recente investering aan in Raisin, een Berlijnse fintech die zich richt op de Europese spaarmarkt. Orange heeft zich aangesloten bij de € 100 miljoen Series D-financieringsronde van Raisin, naast bestaande investeerders Index Ventures, PayPal, Ribbit Capital en Thrive Capital. De nieuwe ronde stelt Raisin – een van de snelst groeiende Europese start-ups – in staat om dit jaar haar kerndiensten in ten minste twee nieuwe Europese markten uit te rollen en haar lijn van beleggingsproducten uit te breiden.

Via partnerschappen met meer dan 75 banken uit 24 landen, meer dan 175.000 gebruikers in 31 landen en 12 miljard euro aan bemiddeld spaargeld, heeft Raisin Europa’s leidende marktplaats voor spaarproducten gecreëerd. Hiermee worden barrières voor lucratief en simpel sparen voor consumenten doorbroken en wordt eenvoudige en snelle toegang tot liquiditeit geboden aan banken.

Raisin biedt haar partnerbanken een ‘Deposits-as-a-Service’-platform aan, dat hen toegang biedt tot markten en liquiditeit in heel Europa, alsmede competitieve spaar- en beleggingsmogelijkheden voor de spaarder, die kan kiezen uit Raisin’s meer dan 250 spaarproducten. Partnerbanken kunnen hun eigen klanten tevens een one-stop-shop spaar- en beleggingsportefeuille aanbieden, die rechtstreeks geïntegreerd is in hun web- en mobiele interface dankzij Raisin-technologie en -producten. De klantervaring voor spaarders is comfortabel, gebruiksvriendelijk en versterkt de relatie met hun huisbank.

Raisin richt zich op de retailspaarmarkt – vaak beschouwd als het kloppende hart van economieën – waar spaartegoeden worden gekoppeld aan kredieten via retailbanken. Volgens de Europese Bankenfederatie bedroegen de totale spaartegoeden van bedrijven en huishoudens in Europa in 2017, aangehouden bij meer dan 6.250 instellingen, circa € 16,3 biljoen euro.¹

De oplossing van Raisin sluit aan bij de strategische doelstellingen van Orange Groep, met name op het gebied van mobiele financiële diensten, waar de Groep twee sterke kern-initiatieven heeft met Orange Bank in Europa en Orange Money in Afrika. Deze hebben beide tot doel de klant te bedienen met de beste producten en een gedifferentieerde klantervaring, zodat de klant zijn/haar financiële zaken beter kan beheren. Orange beschikt over een sterk open innovatie-DNA, waardoor het bedrijf contact zoekt met de meest geavanceerde start-ups om het beste uit nieuwe technologieën en bedrijfsmodellen te halen. Bovendien zullen Raisin en Orange wederzijds profiteren van elkaars technologische middelen, geografische spreiding en fintech ecosystemen met één gezamenlijk doel: het structureel veranderen van de bancaire markt.

Marc Rennard, voorzitter van Orange Digital Ventures

„Orange Digital Ventures is onder de indruk van het team, de visie en de prestaties van Raisin en is verheugd om deel te nemen aan Raisin’s ambitie om de toonaangevende financiële marktplaats voor spaar- en beleggingsproducten te worden. ODV zal al zijn steun verlenen aan de uitbreiding van Raisin in nieuwe markten en aan productontwikkeling“, zegt Marc Rennard, voorzitter van Orange Digital Ventures.

Dr. Tamaz Georgadze
Dr. Tamaz Georgadze, CEO en mede-oprichter van fintech Raisin

Dr. Tamaz Georgadze, mede-oprichter en CEO van Raisin, voegt hieraan toe: „Wij zijn verheugd Orange Digital Ventures als een van onze investeerders te verwelkomen. Het is met name interessant voor ons omdat Orange een bewezen staat van dienst heeft als zowel een succesvolle internationale mobiele provider als een succesvolle fintech-leverancier. Naast de financiële investering zien we dan ook potentiële synergieën en concrete samenwerkingsmogelijkheden met Orange Bank.“

¹ https://www.ebf.eu/ebf-media-centre/banking-in-europe-ebf-publishes-2018-facts-figures/

Een pionier op het gebied van open banking, werd de in Berlijn gevestigde fintech Raisin in 2012 opgericht door Dr. Tamaz Georgadze (CEO), Dr. Frank Freund (CFO) en Michael Stephan (COO). De platformen van Raisin – onder de merknaam WeltSparen in de Duitstalige wereld – doorbreken barrières en bieden Europese spaarders met een éénmalige registratie gratis online toegang tot, en beheer van, spaarproducten van banken in heel Europa, evenals wereldwijd gediversifieerde, kostefficiënte ETF-portefeuilles van Vanguard (beschikbaar in Duitsland). Sinds 2013 hebben meer dan 175.000 klanten uit meer dan 31 Europese landen voor meer dan 12 miljard euro aan spaargeld ingelegd bij meer dan 75 partnerbanken. Aangezien Raisin voor het spaaraanbod uitsluitend samenwerkt met banken uit de EER, wordt het spaargeld van klanten beschermd door nationale depositogarantiestelsels tot € 100.000 per klant per bank. Raisin heeft een vergunning van de Autoriteit Financiële Markten voor het bemiddelen in spaarrekeningen en biedt zijn website, klantenservice en documentatie in het Nederlands aan. Het bedrijf staat consistent in de top 5 van de prestigieuze Fintech50 en wordt ondersteund door bekende Amerikaanse en Europese investeerders waaronder Index Ventures, Orange Digital Ventures, PayPal, Ribbit Capital en Thrive Capital met een totale investering van 170 miljoen euro.

Over Orange Digital Ventures
Orange Digital Ventures is een startkapitaalfonds van 150 miljoen euro dat wereldwijd investeert. Het financiert disruptieve start-ups op het gebied van connectiviteit & netwerken, zakelijke SaaS (cloud, AI, big data, cybersecurity…), fintech en Internet der dingen. Met de steun van de Orange Groep biedt het fonds “slim geld” door synergieën met zijn verschillende bedrijfsonderdelen en zijn 264 miljoen klanten in 27 landen mogelijk te maken.
Voor meer informatie, bezoek ons op digitalventures.orange.com of volg ons op Twitter @Orange_DV.

Over Orange
Orange is een van ’s werelds grootste telecommunicatie-providers met een omzet van 41 miljard euro in 2018 en 149.000 werknemers wereldwijd per 31 maart 2019, waarvan 90.000 in Frankrijk. De Groep heeft een totaal klantenbestand van 264 miljoen klanten wereldwijd per 31 maart 2018, waarvan 204 miljoen mobiele klanten en 20 miljoen vaste breedbandklanten. De Groep is aanwezig in 27 landen. Orange is ook een toonaangevende leverancier van wereldwijde IT- en telecommunicatiediensten aan multinationals, onder de merknaam Orange Business Services. In maart 2015 presenteerde de Groep zijn nieuw strategisch plan “Essentials2020”, dat de ervaring van de klant centraal stelt in zijn strategie, met als doel hen in staat te stellen ten volle te profiteren van het digitale universum en de kracht van zijn nieuwe generatie netwerken.

Orange is genoteerd aan de Euronext Paris (symbool ORA) en aan de New York Stock Exchange (symbool ORAN).
Voor meer informatie, op internet en mobiel, bezoek: www.orange.com, www.orange-business.com of volg ons op Twitter: @orangegrouppr.
Orange en alle andere Orange product- of dienstnamen die in dit materiaal zijn opgenomen, zijn handelsmerken van Orange of Orange Brand Services Limited.

Perscontacten
Nicole Clarke, +44 7811 128 457, nicole.clarke@orange.com