Hoogste spaarrente sinds 2010: 4% p.j. op 3 jaar vast

Wie een halve ton inlegt verdient in 3 jaar € 6000 rente

Amsterdam/Berlijn, 16 mei – Wat een jaar geleden nog voor onmogelijk werd gehouden, is gebeurd: na jaren van historisch lage rentes heeft de stapsgewijze verhoging van de ECB-rente een ware wedloop op de spaarmarkt ontketend. De spaarrente heeft nu met een percentage van 4% p.j. op een looptijd van 3 jaar een nieuwe mijlpaal bereikt.

Door de toenemende populariteit van sparen in het buitenland – banken in andere EU landen bieden veel aantrekkelijkere rentes dan Nederlandse banken – breekt de Italiaanse Banca Progetto vandaag door de 4% barrière. Voor spaarrentes van 4% p.j. dienen we ver in het verleden te duiken. De laatste keer dat de gemiddelde Nederlandse spaarder van dit soort rentepercentages kon profiteren, was in 2010 (bron: De Nederlandsche Bank).

Nu Banca Progetto heeft besloten spaarders te belonen met een rente van 4%, is het de verwachting dat concurrenten zoals de Franse Orange Bank, de Letse Rietumu bank en de eveneens Italiaanse Imprebanca, hier navolging aan zullen gegeven. Dit is uiteraard uitstekend nieuws voor spaarders.

ECB-rente en internationale concurrentie drijven spaarrentes omhoog

Zowel de stijgende ECB-rente als de internationale wedijver op de spaarmarkt zijn drijvende krachten achter de stijgende spaarrentes. Alhoewel de Nederlandse (groot)banken zich door deze ontwikkelingen gedwongen voelden om spaarrentes enigszins te verhogen, blijven deze nog steeds ver achter bij wat andere EU-banken Nederlandse spaarders te bieden hebben. Een vergelijking van de beste spaarrentes bij de grootbanken, kleinere Nederlandse banken en banken uit andere EU-landen, laat duidelijk de verschillen zien. Het grote verschil tussen de vaste rentes op termijndeposito’s en de variabele rente op vrij opneembare spaarrekeningen, maakt het voor veel spaarders extra aantrekkelijk om geld vast te zetten op een depositorekening.

Spaarrente van 4% p.j.: op weg naar een hogere reële rente

Eelco Habets, algemeen directeur Nederland van spaarplatform raisin.nl, beschouwt dit nieuwe ijkpunt als uitstekend nieuws:

“Na jaren van negatieve rentes heeft de ECB in juli 2022 de rente in de plus getrokken om de hoge inflatie te bestrijden. De ECB-rente is sindsdien stapsgewijs verhoogd en dit heeft hogere spaarrentes tot gevolg. Deze trend lijkt zich voorlopig door te zetten, natuurlijk vooral op de Europese spaarmarkt, en spaarders kunnen weer van rentepercentages profiteren die zich in de laatste 12 jaar niet hebben voorgedaan.

Het is de verwachting dat de ECB de rente nog verder zal verhogen dit jaar en met hogere spaarrentes en een dalende inflatie zal ook de reële rente weer gaan stijgen in 2023. Dit is natuurlijk een fantastisch vooruitzicht.”

Raisin werd in 2012 opgericht en is Europees marktleider in internationaal sparen. De onderneming – met een vergunning voor het bemiddelen in spaarrekeningen van de Autoriteit Financiële Markten – biedt een platform dat spaarders en banken verbindt. Zo profiteren Nederlandse spaarders via Raisin.nl van deposito- en spaarrekeningen van banken uit de EU, met veelal hogere rentes dan in Nederland. De EU-banken krijgen eenvoudig en op grote schaal toegang tot een stabiele financieringsbron. Omdat alleen banken uit de EU worden aangeboden, is de spaarder er zeker van dat spaargeld net zoals in Nederland gedekt wordt door wettelijke depositogarantiestelsels tot € 100.000 per rekeninghouder per bank (of een gelijkwaardig bedrag in lokale valuta). Wereldwijd werkt Raisin samen met ongeveer 400 banken en financiële dienstverleners uit meer dan 30 landen. De onderneming bedient wereldwijd ruim 1.000.000 klanten en heeft kantoren in negen steden waaronder Berlijn, Parijs, Londen en New York. Raisin wordt gesteund door gerenommeerde investeerders zoals Deutsche Bank, Goldman Sachs en Paypal Ventures.