Goldman Sachs investeert € 25 miljoen in fintech Raisin

De pan-Europese spaarmarktplaats Raisin kondigt een nieuwe investering van € 25 miljoen door Goldman Sachs aan. Met de nieuwe investering, die de totale primaire financiering van Raisin op € 195 miljoen brengt, behoudt Raisin zijn toppositie als de best gefinancierde tech startup op het gebied van sparen en beleggen in Europa. De nieuwe kapitaalinjectie volgt op de recente Series D-financieringsronde van € 100 miljoen.

Nieuwe investering stuwt product- en marktuitbreiding

Met de nieuwe financiering zal Raisin haar positie in de Verenigde Staten versterken ter voorbereiding op de lancering in 2020 in de Amerikaanse spaarmarkt van $ 12,7 biljoen en om in 2019 reeds twee nieuwe Europese markten te betreden. Na de overname door Raisin in 2017 van PBF Solutions uit Manchester – omgedoopt tot Raisin UK (www.raisin.co.uk) – kocht de startup begin 2019 zijn service bank voor de Duitssprekende markten, MHB-Bank uit Frankfurt. Nu wil de fintech zijn technologie doorontwikkelen, toptalent aantrekken en zijn productportfolio uitbreiden. De steun van de toonaangevende internationale zakenbank Goldman Sachs, stelt Raisin in staat haar missie van het toegankelijker maken van beter en eerlijker sparen en beleggen in Europa en de V.S. verder te versnellen.

Managing Director bij Goldman Sachs Principal Strategic Investments, Rana Yared

Rana Yared, Managing Director bij Goldman Sachs Principal Strategic Investments, licht toe: “Raisin heeft een unieke spaarmarktplaats ontwikkeld met een solide bedrijfsmodel, indrukwekkende groei en een trouwe clientèle. We zijn verheugd om het uitstekende managementteam van het bedrijf te ondersteunen bij het realiseren van hun visie.”

Dr. Tamaz Georgadze, CEO en mede-oprichter van Raisin. Foto (c) Lukas Schramm

“Deze investering van zo’n gerenommeerde naam is voor ons een zeer positieve bevestiging dat onze core business en groeistrategie op de goede weg zijn. We zijn er bijzonder trots op dat we Goldman’s steun hebben, met name vanwege hun expertise op het gebied van beleggingsproducten alsmede een buitengewone 150-jarige geschiedenis en bewezen staat van dienst,” voegt Raisin CEO en mede-oprichter Dr. Tamaz Georgadze toe.

De in Berlijn gevestigde fintech Raisin werd in 2012 opgericht door Dr. Tamaz Georgadze (CEO), Dr. Frank Freund (CFO) en Michael Stephan (COO). De platformen van Raisin – onder de merknaam WeltSparen in de Duitstalige wereld – doorbreken barrières en bieden Europese spaarders met een éénmalige registratie gratis online toegang tot, en beheer van, spaarproducten van banken in heel Europa, evenals wereldwijd gediversifieerde, kostefficiënte ETF-portefeuilles van Vanguard (beschikbaar in Duitsland). Aangezien Raisin voor het spaaraanbod uitsluitend samenwerkt met banken uit de EER, wordt het spaargeld van klanten beschermd door nationale depositogarantiestelsels tot € 100.000 per klant per bank. Raisin heeft van de Autoriteit Financiële Markten een vergunning voor het bemiddelen in spaarrekeningen en biedt zijn website, klantenservice en documentatie in het Nederlands aan. Het bedrijf staat steeds weer in de top 5 van de prestigieuze Fintech50 en heeft bekende Amerikaanse en Europese investeerders aan boord waaronder Goldman Sachs, Index Ventures, PayPal, Ribbit Capital and Thrive Capital.

Over Goldman Sachs Group

De Goldman Sachs Group, Inc. is een vooraanstaande wereldwijde onderneming actief in investment banking, effecten- en vermogensbeheer die een breed scala aan financiële diensten levert aan een substantieel en gediversifieerd klantenbestand dat bedrijven, financiële instellingen, overheden en particulieren omvat. Het bedrijf is opgericht in 1869, heeft zijn hoofdkantoor in New York en verdere kantoren in alle belangrijke financiële centra over de hele wereld.

PR contactgegevens

Raisin Nederland