Raisin en Commerzbank lanceren spaarplatform voor zakelijke klanten
  • Uitbreiding van Commerzbank’s aanbod van termijndeposito’s voor zakelijke klanten
  • Samenwerken aan het antwoord op de lage rente op deposito’s
  • Aangeboden rentetarieven ver boven het marktniveau
  • Samenwerking van twee marktleiders in Duitsland

BERLIJN – 16 april 2019 – Het Duitse spaarplatform van Raisin, WeltSparen (www.weltsparen.de), werkt samen met Commerzbank om de zakelijke klanten van de bank in Duitsland te bereiken. In het zakelijke segment is Commerzbank marktleider in Duitsland. Met de samenwerking biedt Commerzbank haar zakelijke klanten exclusieve toegang tot termijndeposito’s met speciale voorwaarden. Naast de eigen producten van Commerzbank, kunnen zakelijke klanten nu ook profiteren van deposito’s met looptijden van 3 maanden tot 4 jaar van geselecteerde Duitse partnerbanken. Om te beginnen is de samenwerking gericht op vennootschappen met beperkte aansprakelijkheid (in Duitsland bekend als GmbH’s) en zal geleidelijk worden uitgebreid naar andere rechtspersonen.

Dr. Daniel Berndt, Chief Client Officer bei WeltSparen

„Net zoals de rentetarieven op spaarproducten voor particulieren, zijn ook de rentetarieven op zakelijke deposito’s gedaald en leveren ze in sommige gevallen zelfs een negatief rendement op. Met deze samenwerking kunnen de zakelijke klanten van Commerzbank ook buiten de bank sparen, waar de tarieven ver boven het huidige marktniveau in Duitsland uitkomen“, aldus Dr. Daniel Berndt, Chief Client Officer van Raisin.

De samenwerking zal beginnen met de deposito’s van Duitse kredietinstellingen zoals GRENKE BANK, NIBC BANK en GEFA BANK. Commerzbank selecteerde alle samenwerkende banken uit de meer dan 70 huidige partnerbanken van Raisin en zal regelmatig verdere partnerschappen onderzoeken naarmate de samenwerking vordert.

De door Commerzbank aangeboden termijndeposito’s zullen centraal via Raisin/WeltSparen door de respectieve partnerbanken worden beheerd. Commerzbank zal haar zakelijke klanten een bijkomende digitale oplossing voor hun spaargeld kunnen aanbieden.

Over Raisin / WeltSparen
Een pionier op het gebied van open banking, werd de in Berlijn gevestigde fintech Raisin in 2012 opgericht door Dr. Tamaz Georgadze (CEO), Dr. Frank Freund (CFO) en Michael Stephan (COO). De platformen van Raisin – onder de merknaam WeltSparen in de Duitstalige wereld – doorbreken barrières en bieden Europese spaarders met een éénmalige registratie gratis online toegang tot, en beheer van, spaarproducten van banken in heel Europa, evenals wereldwijd gediversifieerde, kostefficiënte ETF-portefeuilles van Vanguard (beschikbaar in Duitsland). Sinds 2013 hebben meer dan 170.000 klanten uit meer dan 31 Europese landen voor meer dan 12 miljard euro aan spaargeld ingelegd bij meer dan 70 partnerbanken. Aangezien Raisin voor het spaaraanbod uitsluitend samenwerkt met banken uit de EER, wordt het spaargeld van klanten beschermd door nationale depositogarantiestelsels tot € 100.000 per klant per bank. Raisin heeft van de Autoriteit Financiële Markten een vergunning voor het bemiddelen in spaarrekeningen en biedt zijn website, klantenservice en documentatie in het Nederlands aan. Het bedrijf staat steeds weer in de top 5 van de prestigieuze Fintech50 en wordt ondersteund door bekende Amerikaanse en Europese investeerders waaronder Index Ventures, PayPal, Ribbit Capital and Thrive Capital met een totale investering van 170 miljoen euro.

Over Commerzbank
Commerzbank is een toonaangevende internationale commerciële bank met vestigingen in bijna 50 landen. In twee divisies – particuliere en zakelijke klanten en zakelijke klanten – biedt de bank een uitgebreid portfolio van financiële diensten aan die precies zijn afgestemd op de behoeften van haar klanten. Commerzbank verzorgt ongeveer 30 % van de buitenlandse handel van Duitsland en is de marktleider op het gebied van het Duitse zakelijke bankieren. Daarnaast is de bank een toonaangevende aanbieder van kapitaalmarktproducten dankzij haar hoge niveau van sectorkennis in de Duitse economie. De dochterondernemingen Comdirect in Duitsland en mBank in Polen zijn twee van de meest innovatieve online banken ter wereld. Met ongeveer 1.000 filialen exploiteert Commerzbank een van de dichtste kantorennetwerken van de Duitse particuliere banken. In totaal bedient de bank wereldwijd meer dan 18 miljoen particuliere en zakelijke klanten en meer dan 70.000 zakelijke klanten, multinationals, financiële dienstverleners en institutionele klanten. In 2018 genereerde het met ongeveer 49.000 medewerkers een bruto-inkomen van 8,6 miljard euro.

Perscontact Raisin Nederland
Eelco Habets | Country Head – Nederland