Fintech koopt bank: spaarmarktplaats Raisin maakt zijn volgende stap

Raisin neemt MHB-Bank over om one-stop service aan te bieden

BERLIJN – 7 maart 2019 – In een tijd waarin veel banken op zoek zijn naar investeringen in fintechondernemingen, neemt open banking-pionier Raisin de tegenovergestelde route met de aankoop van MHB-Bank uit Frankfurt, Raisin’s service-bank voor de Duitssprekende markten. De in Berlijn gevestigde fintech zal hierdoor in staat zijn om zowel zijn activiteiten als zijn controle over de waardeketen uit te breiden.

Dr. Tamaz Georgadze
Dr. Tamaz Georgadze, CEO en mede-oprichter van fintech Raisin

Raisin CEO en mede-oprichter Dr. Tamaz Georgadze legt uit: “Als één van de toonaangevende fintechs in Europa, geloven we in het doorvoeren van duurzame veranderingen in het financiële systeem om de behoeften van klanten en partners voorop te stellen. Samen met MHB kunnen we de diensten die we klanten, partnerbanken en distributiepartners bieden, verder ontwikkelen en integreren.”

Raisin heeft onlangs een financieringsronde van € 100 miljoen afgesloten en is een van de best gefinancierde fintechs in Europa. In 2017 nam Raisin al de firma PBF Solutions (Manchester) over, die vandaag de dag succesvol het Britse platform van Raisin beheert. De overname van MHB door Raisin is nog onderworpen aan de definitieve goedkeuring van de Duitse financiële toezichthouder (BaFin) en de Europese Centrale Bank (ECB).

Groeiversnelling: de voordelen voor klanten en partners

Raisin biedt haar klanten eenvoudige, directe toegang tot een breed scala aan spaar- en beleggingsproducten uit heel Europa. Vandaag de dag kunnen de meer dan 165.000 klanten van Raisin kiezen uit meer dan 250 producten van bijna 70 Europese banken op 7 platformen. Als Raisin’s service-bank in haar grootste markt, Duitsland, neemt MHB-Bank (www.mhb-bank.de) de bancaire aspecten van Raisin’s waardeketen voor haar rekening. Deze betreffen onder andere rekeningbeheer, klantenidentificatie en transacties. In de afgelopen jaren heeft Raisin de dienstverlening aan klanten en banken sterk uitgebreid, met name wat betreft het aanbod en de beschikbaarheid van haar producten in de gehele Europese Economische Ruimte (EER). De nieuwe overname zal deze groei versnellen. Raisin zal ook in staat zijn om het klantproces voor spaarbanken en distributiepartners zoals o2 Banking (Telefónica Duitsland) en N26 te stroomlijnen. Voor Georgadze is het duidelijk: “Dankzij verbeteringen mogelijk gemaakt door deze overname, kunnen we onze klanten en partners beter en duurzamer bedienen. Wij willen ‘Deposits-as-a-Service’ doen uitgroeien tot een algemeen geaccepteerde standaard voor de banksector in heel Europa.“

Raisin versterkt MHB-Bank als service-bank voor fintechs

MHB-Bank, opgericht in 1973 en gevestigd in Frankfurt, is sinds 2005 eigendom van het Amerikaanse private-equityhuis Lone Star. Vandaag de dag is MHB één van de vooraanstaande dienstverleners voor fintechs in Duitsland met toonaangevende klanten zoals Bergfürst, CreditShelf, Exporo en Raisin.

Reiner Guthier, bestuursvoorzitter van MHB-Bank

MHB-Bank bestuursvoorzitter Reiner Guthier verduidelijkt wat de overname voor MHB betekent: Wij kennen de bedrijfsmodellen en uitdagingen van zowel fintechondernemingen als banken. Door deze diepere verbintenis met Raisin kunnen we onze technische expertise uitbreiden en belangrijke investeringen doen in ons team. De veranderingen stellen MHB in staat om de digitale bedrijfsmodellen van onze huidige en toekomstige partners nog beter te ondersteunen. We benutten de sterke punten van onze huidige positie op het gebied van creditfronting en breiden deze verder uit naar betalingen en ‘Banking-as-a-Service’”

Met haar Duitse bankvergunning valt MHB onder het Duitse depositogarantiestelsel en staat onder toezicht van de BaFin.

Fintech en bank: samen sterker

Met deze overname laten Raisin en MHB zien hoe men de financiële markt permanent kan veranderen. Deze stap betekent een unieke combinatie van decennialange ervaring op het gebied van regelgeving in de banksector met het klantgerichte model en de technologische know-how van een succesvolle pan-Europese fintech. Gezamenlijk zullen de bedrijven in staat zijn betere oplossingen te ontwikkelen voor partners en consumenten in heel Europa.

Een pionier op het gebied van open banking, werd de in Berlijn gevestigde fintech Raisin in 2012 opgericht door Dr. Tamaz Georgadze (CEO), Dr. Frank Freund (CFO) en Michael Stephan (COO). De platformen van Raisin – onder de merknaam WeltSparen in de Duitstalige wereld – doorbreken barrières en bieden Europese spaarders met een éénmalige registratie gratis online toegang tot, en beheer van, spaarproducten van banken in heel Europa, evenals wereldwijd gediversifieerde, kostefficiënte ETF-portefeuilles van Vanguard (beschikbaar in Duitsland). Aangezien Raisin voor het spaaraanbod uitsluitend samenwerkt met banken uit de EER, wordt het spaargeld van klanten beschermd door nationale depositogarantiestelsels tot € 100.000 per klant per bank. Raisin heeft van de Autoriteit Financiële Markten een vergunning voor het bemiddelen in spaarrekeningen en biedt zijn website, klantenservice en documentatie in het Nederlands aan. Sinds de lancering in 2013 heeft Raisin voor meer dan 165.000 klanten in 31 Europese landen en nagenoeg 70 partnerbanken voor € 11 miljard bemiddeld. Het bedrijf staat steeds weer in de top 5 van de prestigieuze Fintech50 en heeft bekende Amerikaanse en Europese investeerders aan boord waaronder Index Ventures, PayPal, Ribbit Capital and Thrive Capital.

Over MHB-Bank AG

MHB-Bank werd opgericht in 1973 met zetel in Frankfurt. Raisin wordt de exclusieve eigenaar van de bank, die sinds 2005 in handen is van de Amerikaanse private-equitymaatschappij Lone Star. De transactie wordt momenteel getoetst door de Duitse financiële toezichthouder (BaFin) en de Europese Centrale Bank (ECB) en moet nog definitief worden goedgekeurd. MHB en Raisin blijven (juridisch) onafhankelijke partijen, met gemeenschappelijke doelstellingen voor klanten, partnerbanken en distributiepartners. Als volledige vergunninghoudende front- en service-bank, ondersteunt MHB klanten met bedrijfsmodellen die een bankvergunning vereisen – waaronder fintechs zoals Raisin, CreditShelf en Exporo alsmede vermogensbeheerders en trusts – onder meer op het gebied van krediet, deposito’s, rekeningen en betalingen.

Media Contact Raisin Nederland

Eelco Habets