Embedded Finance – Fintech Raisin slaat handen ineen met verzekeringsgigant Aviva: Aviva lanceert ‘Aviva Save’-spaarplatform voor 15 miljoen klanten met Raisin
  • Aviva betreedt Britse spaarmarkt met Raisins Savings-as-a-Service
  • Aviva lanceert spaarplatform ‘Aviva Save’ voor 15 miljoen Britse klanten
  • Recordstijging van 125 miljard pond aan extra spaargeld in Groot-Brittannië tijdens de lockdown

Raisin, de pionier in open banking, slaat de handen ineen met de marktleidende verzekeringsmaatschappij Aviva, met meer dan 33,4 miljoen klanten wereldwijd. Aviva maakt gebruik van Raisins Savings-as-a-Service-technologie voor de lancering van ‘Aviva Save’, waarmee de verzekeraar voor het eerst de spaarmarkt in het Verenigd Koninkrijk betreedt.

Het nieuwe Aviva Save-platform biedt de meer dan 15 miljoen Aviva-klanten in het VK een breed assortiment aan spaardeposito’s met aantrekkelijke rentes. Aviva-klanten kunnen hun eigen portfolio aan spaarproducten van verschillende banken samenstellen en geheel digitaal beheren vanaf één centrale plek, het Aviva Save-platform – zonder papierwerk, met een volledig overzicht van hun financiële ontwikkeling.

De lancering volgt op de voet van het Monetary Policy Report van de Bank of England van februari1, waarin de bank bekend maakt dat “huishoudens extra spaargeld ter hoogte van 125 miljard pond” opzij hebben gezet gedurende de pandemie. Dit komt overeen met een gemiddeld bedrag van 5000 pond (ongeveer 5748 euro) per huishouden. De Britse centrale bank verwacht dat deze cijfers nog “significant stijgen gedurende de eerste helft van 2021”.

Roger Marsden, Managing Director, Retail Savings and Retirement bij Aviva legt uit,

“Hoewel niet iedereen momenteel over extra geld beschikt, willen mensen hun spaargeld zo efficiënt mogelijk investeren. Veel consumenten zijn gefrustreerd over het lage rendement dat zij op hun spaargeld ontvangen. De hoge kosten om naar andere financiële producten over te schakelen, ontmoedigen hen echter om er iets aan te doen. Dit kan leiden tot regelrechte apathie bij spaarders, ook al zijn er vaak aantrekkelijkere rentetarieven beschikbaar.

Aviva Save lost dit probleem op: het platform biedt onze klanten een selectie van rentedragende aanbiedingen waar ze direct gebruik van kunnen maken.

Volgens onze eigen enquête spaarde meer dan de helft (57%)2 van de Britse burgers meer tijdens de recente lockdown.

Zij willen hun financiën in deze onzekere periode budgetteren om zowel aan hun ambities op lange als op korte termijn te voldoen. De pandemie heeft de levensstijl en de spaargewoonten veranderd, en zal dat blijven doen. Het is belangrijker dan ooit dat consumenten hun financiën en spaargeld bijhouden en over beleggings- en spaaropties beschikken die aan hun behoeften voldoen.”

Aviva is, na Willis Owen en AJ Bell eind 2020, de volgende wereldwijde investeringsgroep die de spaarmarkt in het VK betreedt, met behulp van het Raisin Savings-as-a-Service-aanbod.

Katharina Lüth, VP Europe und Chairwoman Raisin UK (c) Lukas Schramm

Katharina Lueth, VP Europa bij Raisin en Chairwoman Raisin UK, voegt toe:

“De lancering van Aviva Save met Raisins Savings-as-a-Service is een belangrijke stap voor fintech. Embedded finance, een samenwerking tussen fintech en ondernemingen, bereikt de massamarkt en maakt spaarproducten, momenteel een zeer gewilde vermogenscategorie, toegankelijk voor iedereen.

Net als in de rest van Europa steeg de instroom op spaarrekeningen in de Britse markt in december 2020 tot 20,9 miljard pond, tegen 18,4 miljard pond in de maand ervoor. De Bank of England schat dat huishoudens bijna 1,6 biljoen pond aan spaargelden oppotten, waarvan 225 miljard pond geen rente oplevert.

Samenwerkingen zoals deze tonen eens te meer het toenemende belang aan van een brede diversificatie van het vermogen. Dit omvat toegang tot hogere rentetarieven om rendement te genereren op zowel de kort als lange termijn.”

Raisin is de toonaangevende pan-Europese one-stop shop voor sparen, beleggen en pensioenen (laatste twee momenteel beschikbaar in Duitsland). Sinds zijn oprichting in 2013 heeft Raisin via zijn acht platforms meer dan 30,5 miljard euro aan spaargeld bemiddeld voor meer dan 325.000 klanten in heel Europa. Met 105 partnerbanken in heel Europa en 750 spaarproducten biedt Raisin veruit het grootste productaanbod van alle spaarplatforms.

1. https://www.bankofengland.co.uk/monetary-policy-report/2021/february-2021
2. Onderzoek onder 2003 consumenten in het VK, uitgevoerd voor Aviva door Censuswide, november 2020. Censuswide is lid van ESOMAR – een wereldwijde vereniging en woordvoerder van de industrie voor data, onderzoek en marktinzichten.

Contact voor pers:

Raisin

Eelco Habets

E: pers@raisin.nl

www.raisin.nl

De in Berlijn gevestigde fintech Raisin werd in 2012 opgericht door Dr. Tamaz Georgadze (CEO), Dr. Frank Freund (CFO) en Michael Stephan (COO). De platformen van Raisin – onder de merknaam WeltSparen in de Duitstalige wereld – doorbreken barrières en bieden Europese spaarders met een éénmalige registratie gratis online toegang tot, en beheer van, spaarproducten van banken in heel de Europese Economische Ruimte, evenals wereldwijd gediversifieerde, kostefficiënte ETF-portefeuilles en pensioenproducten (laatste twee momenteel beschikbaar in Duitsland). Aangezien Raisin voor het spaaraanbod uitsluitend samenwerkt met banken uit de EER, wordt het spaargeld van klanten beschermd door nationale depositogarantiestelsels tot € 100.000 per klant per bank. Raisin heeft van de Autoriteit Financiële Markten een vergunning voor het bemiddelen in spaarrekeningen en biedt zijn website, klantenservice en documentatie in het Nederlands aan. Sinds de lancering in 2013 heeft Raisin 30,5 miljard euro bemiddeld voor meer dan 325.000 Europese klanten bij 105 partnerbanken. Het bedrijf staat steeds weer in de top 5 van de prestigieuze Fintech50 en wordt gesteund door prestigieuze Europese en Amerikaanse investeerders zoals btov Ventures, Goldman Sachs, PayPal Ventures, Thrive Capital, Index Ventures, Orange Ventures en Ribbit Capital. Raisin UK in Manchester, banking-as-a-service provider Raisin Bank in Frankfurt, Raisin Pension, en Raisin Technology in New York maken deel uit van Raisin.