Een samenwerking van fintechs: Raisin en Yolt vergroten financiële toegankelijkheid en transparantie

Grensoverschrijdend sparen wordt geïntegreerd voor Yolt-gebruikers

In een nieuwe alliantie van klantgerichte fintech start-ups zal Yolt, de smart thinking money-app met tot op heden 900.000 geregistreerde gebruikers, een samenwerking aangaan met de pan-Europese spaarmarktplaats Raisin. Dit zal Europese Yolt-gebruikers binnen de app toegang geven tot de spaarproducten van Raisin. Aanvankelijk in het Verenigd Koninkrijk, vervolgens in Italië en Frankrijk, zal Yolt gebruikers rechtstreeks via haar app toegang bieden tot een breed assortiment aan spaarproducten van Raisin’s partnerbanken. Beide partijen willen de manier waarop consumenten omgaan met hun geldzaken verbeteren, met als doel de financiële basiskennis te vergroten en gebruikers in staat te stellen betere keuzes te maken met hun spaargeld.

Yolt-gebruikers in het Verenigd Koninkrijk, Italië en Frankrijk kunnen een vergelijking maken en kiezen uit een reeks spaarproducten van Raisin – alle met competitieve rentetarieven. Zodoende kunnen klanten vanuit één plek hun selectie maken en hun spaargeld direct plaatsen. Bovendien kunnen Yolt-gebruikers hun Raisin-spaarrekeningen rechtstreeks in de app bekijken, naast hun krediet- en betaalrekeningen alsmede hun transactieoverzicht dat gebruikers via Yolt kunnen raadplegen.

Frank Jan Risseeuw, CEO van Yolt, legt uit: “Onze samenwerking met Raisin biedt onze gebruikers de mogelijkheid de meest passende spaarproducten te vinden. Bovendien kunnen gebruikers nu op één plek een duidelijk en volledig beeld krijgen van hun bestedingspatroon én spaargedrag. Het zijn dit soort samenwerkingen die de lat op het gebied van geldzaken en -beheer echt hoger leggen. En wat is een betere manier om je zuurverdiende spaargeld aan het werk te zetten?!”

Yolt CEO Frank Jan Risseeuw

Deze samenwerking is het resultaat van de inspanningen van beide bedrijven en hun ruime ervaring met open banking. Tot Raisin’s partners behoren onder andere N26, Commerzbank, Vanguard en ClearScore, plus de meer dan 75 partnerbanken die spaarproducten aanbieden op de 7 platforms van Raisin. Yolt werkt samen met simplesurance, MoneySuperMarket, Anorak, Wealthify, Pensionbee en vele anderen. De aankondiging vergezelt bovendien mijlpalen van beide bedrijven: Yolt viert haar tweede verjaardag, met meer dan 900.000 geregistreerde gebruikers, en Raisin heeft sinds lancering in 2013 meer dan 13 miljard euro bemiddeld.

“Met onze gezamenlijke toewijding aan open banking zal deze samenwerking Yolt-gebruikers toegang geven tot betere spaarproducten en meer transparantie betreffende hun spaargeld – en zo de kernwaarden van onze ondernemingen met elkaar verbinden”, aldus Raisin’s CEO en mede-oprichter Dr. Tamaz Georgadze. “Als een pan-Europees platform dat zich richt op het wegnemen van barrières, zijn we verheugd samen te werken in heel Europa om spaarders een betere financiële ervaring te bieden en te laten profiteren van wat volgens ons groot potentieel heeft.”

Raisin CEO Dr. Tamaz Georgadze

De in Berlijn gevestigde fintech Raisin, pionier op het gebied van open banking, werd in 2012 opgericht door Dr. Tamaz Georgadze (CEO), Dr. Frank Freund (CFO) en Michael Stephan (COO). De platformen van Raisin – onder de merknaam WeltSparen in de Duitstalige wereld – doorbreken barrières en bieden Europese spaarders met een éénmalige registratie gratis online toegang tot, en beheer van, spaarproducten van banken in heel Europa, evenals wereldwijd gediversifieerde, kostefficiënte ETF-portefeuilles van Vanguard (beschikbaar in Duitsland). Sinds de lancering in 2013 hebben via Raisin meer dan 175.000 klanten uit meer dan 31 Europese landen voor meer dan 13 miljard euro aan spaargeld ingelegd bij meer dan 75 partnerbanken. Aangezien Raisin voor het spaaraanbod uitsluitend samenwerkt met banken uit de EER, wordt het spaargeld van klanten beschermd door nationale depositogarantiestelsels tot € 100.000 per klant per bank. Raisin heeft een vergunning van de Autoriteit Financiële Markten voor het bemiddelen in spaarrekeningen en biedt zijn website, klantenservice en documentatie in het Nederlands aan. Het bedrijf staat consistent in de top 5 van de prestigieuze Fintech50 en wordt ondersteund door bekende Amerikaanse en Europese investeerders waaronder Index Ventures, Orange Digital Ventures, PayPal, Ribbit Capital en Thrive Capital met een totale investering van 170 miljoen euro.

Over Yolt
Yolt, gelanceerd in 2017, geeft iedereen de mogelijkheid om slim met zijn geld om te gaan. In de voorhoede van PSD2 en open banking, stelt de smart thinking money-app gebruikers in staat om hun rekeningen, creditcards, pensioenen en beleggingen op één plek te bekijken. In de afgelopen 18 maanden is Yolt exponentieel gegroeid, met meer dan 900.000 geregistreerde gebruikers in het Verenigd Koninkrijk, Italië en Frankrijk en heeft de app een 4+* beoordeling in de app stores.
Yolt Connect, een in-app marktplaats van de nieuwe generatie, stelt gebruikers in staat om aanbiedingen te vinden die beter aansluiten bij hun behoeften. De meest recente integratie met MoneySuperMarket is de eerste in zijn soort, waar gebruikers kunnen vergelijken en van energieleverancier kunnen wisselen zonder de Yolt app te verlaten.
Yolt’s nieuwste aanbod; de Yolt for Business API opent zijn open banking expertise voor andere organisaties door middel van een centrale en veilige API. Deze API wordt beheerd en onderhouden door Yolt en verbindt bedrijven of klanten met de voornaamste banken in heel Europa.

Als onderdeel van ING Bank N.V., heeft Yolt de kracht en stabiliteit van een multinational, maar denkt en gedraagt het zich op agile wijze. Om meer te lezen over Yolt, bezoek: https://www.yolt.com/

ING PROFIEL
ING is een wereldwijde financiële instelling met een sterke Europese basis, die via haar dochteronderneming ING Bank bankdiensten aanbiedt. Het doel van ING Bank is om mensen in staat te stellen een stap voor te blijven in het dagelijkse- en in het bedrijfsleven. De meer dan 51.000 medewerkers van ING Bank bieden particuliere en zakelijke bancaire diensten aan klanten in meer dan 40 landen.
De aandelen van ING Groep zijn genoteerd aan de beurzen van Amsterdam (INGA NA, INGA.AS), Brussel en aan de New York Stock Exchange (ADR’s: ING US, ING.N).
Duurzaamheid is een integraal onderdeel van de bedrijfsstrategie van ING, wat blijkt uit het feit dat het aandeel ING Groep is opgenomen in de FTSE4Good-index en in de Dow Jones Sustainability Index (Europe and World), waar ING tot de koplopers in de bancaire sector behoort.

PR contactgegevens

Raisin – Nederland