Raisin lanceert spaarplatform in Nederland

Amsterdam, 29 augustus 2018. Vandaag lanceert Raisin, de leidende pan-Europese spaarmarktplaats met meer dan 150.000 Europese spaarders, haar platform www.raisin.nl gewijd aan Nederlandse particuliere spaarders.

Raisin breidt haar bereik in Nederland uit met de lancering van haar eigen platform Raisin.nl, na de introductie van haar distributie-samenwerking met BinckBank eerder dit jaar. Terwijl Nederlandse banken de spaarrentes blijven verlagen – sommige bieden al 0% of een negatieve rente – biedt de bekroonde FinTech-onderneming Nederlandse spaarders het alternatief waar ze naar op zoek waren: hogere rentes op spaarproducten uit heel Europa, gedekt door nationale depositogarantiestelsels zoals in Nederland.

Spaarders krijgen moeiteloos en gratis toegang tot de spaarproducten van de partnerbanken van Raisin via een eenmalige online registratie en identificatie op afstand met behulp van een referentietransactie. Aangezien Raisin uitsluitend samenwerkt met partnerbanken uit de Europese Economische Ruimte, worden alle spaarproducten gedekt door hun respectieve nationale depositogarantiestelsels tot € 100.000 per klant per bank.

De eerste bank waarmee Raisin van start gaat is de Tsjechische J&T Banka, een van de grootste vermogensbeheer-banken in de Tsjechisch-Slowaakse regio. Naast uitstekende financiële resultaten, ontving de bank in 2017 tal van onderscheidingen voor haar producten en diensten en verdedigde de bank haar titel bij de Fincentrum Awards als Vermogensbeheer Bank van het Jaar. Raisin zal op korte termijn meer banken aan het nieuwe platform toevoegen, zodat Nederlandse spaarders de keuze zullen hebben uit een breed aanbod van deposito’s en spaarrekeningen.

Voor haar activiteiten in Nederland heeft Raisin een vergunning van de Autoriteit Financiële Markten en voldoet aan de transparantie- en informatie-normen die consumenten in Nederland verwachten. De website, klantenservice en documentatie worden geheel in het Nederlands aangeboden. Raisin streeft ernaar papierwerk tot een minimum te beperken, zodat klanten bij de meeste van haar partnerbanken 100% online een rekening kunnen openen, zoals Nederlandse spaarders dat gewend zijn.

Ondanks het lage renteklimaat blijft het spaargeld van Nederlandse huishoudens groeien en bereikte eind juni 2018 een recordbedrag van nagenoeg € 354 miljard. Vanwege de snelle omarming van innovatieve concepten en de hoogste internetbankieren-penetratie (c. 90%) in de eurozone, was Nederland een voor de hand liggende markt voor Raisin. Eelco Habets, Country Head – Nederland bij Raisin: “Gezien de historisch lage spaarrente in Nederland en de terughoudendheid van Nederlanders om over te stappen op alternatieve financiële producten, is dit het juiste moment voor Raisin om meer buitenlandse banken op de markt te brengen, de concurrentie te vergroten en Nederlandse spaarders gemakkelijk toegang te bieden tot een hoger rendement op hun spaargeld in heel Europa.

Raisin werd in 2013 gelanceerd en groeide snel uit tot één van Europa’s toonaangevende FinTech-ondernemingen, met meer dan € 8 miljard aan bemiddeld spaargeld en meer dan 150.000 Europese klanten. Het bedrijf breekt barrières af biedt Europese spaarders eenvoudige en gratis online toegang tot deposito’s en spaarrekeningen van banken in de hele Europese Economische Ruimte. Aangezien Raisin uitsluitend samenwerkt met banken uit de EER, wordt het spaargeld van klanten gedekt door de respectieve nationale depositogarantiestelsels tot € 100.000 per klant per bank. Raisin heeft van de Autoriteit Financiële Markten een vergunning voor het bemiddelen in spaarrekeningen en biedt haar website, klantenservice en documentatie in het Nederlands aan. Het bedrijf staat consequent in de top 5 van de prestigieuze Fintech50 en heeft bekende Amerikaanse en Europese investeerders aan boord zoals PayPal, Thrive Capital, Index Ventures en Ribbit Capital.