Het consumentenvertrouwen in Nederland is in december opnieuw gedaald, blijkt uit de nieuwste cijfers van het CBS. Het vertrouwen kwam deze maand uit op -26, een daling ten opzichte van -25 in november. De verslechtering is toe te schrijven aan zowel een negatiever oordeel over het economisch klimaat als een afgenomen koopbereidheid.
Home > Nieuws > Consumentenvertrouwen opnieuw negatiever in december
Door: Loes Janssen - 20 december 2024
Het consumentenvertrouwen in december daalde naar -26, ten opzichte van -25 in november.
Daarmee komt het consumentenvertrouwen opnieuw ruim onder het twintigjarig gemiddelde van -10.
Het consumentenvertrouwen bevindt zich al geruime tijd op een historisch laag niveau. Net als in november, daalde het consumentenvertrouwen in december. Het huidige saldo van -26 ligt ruim onder het twintigjarig gemiddelde van -10. Ter vergelijking: het vertrouwen bereikte in januari 2000 de hoogste stand ooit (36) en zakte in september en oktober 2022 naar een dieptepunt van -59. Sinds april 1986 meet het CBS het consumentenvertrouwen maandelijks op basis van vijf deelindicatoren.
Consumenten waren in december opnieuw somberder over de economie. De deelindicator voor het economisch klimaat daalde van -43 in november naar -45 deze maand. Zowel het oordeel over de economische situatie in de afgelopen twaalf maanden als de verwachtingen voor de komende twaalf maanden verslechterden.
Ook de koopbereidheid ging licht achteruit, van -12 in november naar -13 in december. Hoewel consumenten hun financiële situatie in de afgelopen twaalf maanden vrijwel hetzelfde beoordeelden, zijn ze pessimistischer over hun toekomstige financiële situatie. De perceptie over de tijd om grote aankopen te doen verbeterde echter iets, maar bleef overwegend negatief.
Het herstel van het consumentenvertrouwen, dat in 2023 zichtbaar werd na de recorddieptepunten van 2022, is in 2024 gestokt. Aan het einde van dit jaar zijn consumenten nauwelijks minder negatief dan bij aanvang.
Het aanhoudend lage consumentenvertrouwen benadrukt de onzekerheid onder Nederlandse huishoudens. Zowel de economische vooruitzichten als de koopbereidheid blijven een uitdaging. Deze ontwikkelingen zijn van belang voor beleidsmakers en ondernemers, die rekening moeten houden met een voorzichtig bestedingspatroon in de komende maanden.