Deposito sparen via Raisin.

  • Spaarrentes tot wel 1,40% p.j.
  • Tot wel € 100 welkomstbonus voor nieuwe klanten
  • Spaar al vanaf een inleg van € 2.000
  • Kosteloos online deposito’s aanvragen en beheren via één account

Vragen en antwoorden rondom Raisin

Raisin’s doel is om spaarders de beste rente te bieden! We geven je toegang tot exclusieve spaarproducten van banken uit heel Europa – en dat alles via één platform en volledig online! Onze diensten zijn geheel kosteloos voor jou: Raisin ontvangt een commissie op bemiddeld spaargeld van zijn partnerbanken.

Er sparen in Europa al meer dan 265.000 klanten voor meer dan € 24,0 miljard bij onze 92 partnerbanken.

Raisin is Europa’s leidende online bemiddelaar in spaarproducten van banken uit de Europese Unie. Raisin heeft een vergunning van de Autoriteit Financiële Markten (vergunningnummer: 12045380) en biedt zijn website, klantenservice en documentatie in het Nederlands aan, zodat je met maximale eenvoud en gemak kan sparen in het buitenland tegen een (veel) hogere rente dan bij je huisbank. Omdat we alleen banken uit de EU aanbieden kun je er zeker van zijn dat je spaargeld gedekt wordt door een depositogarantiestelsel tot € 100.000 per bank.

Was dit artikel nuttig? Ja Nee
Bedankt voor je feedback
Je kunt contact opnemen met onze klantenservice: 020 715 9296, klantenservice@raisin.nl

De klantenservice van Raisin reageert graag op al je vragen en opmerkingen en is bereikbaar via e-mail op klantenservice@raisin.nl of telefonisch op 020 715 9296 op werkdagen 8.30 – 16.30. Je kunt ook gebruik maken van het contactformulier dat beschikbaar is in het Online Banking systeem. Verdere informatie van vind je op onze Contact-pagina.

Wij beantwoorden graag alle vragen over ons bedrijf en kunnen je informatie geven over de spaarproducten van onze partnerbanken. Wij wijzen je erop dat we geen financieel, fiscaal of andere vorm van advies geven.

Was dit artikel nuttig? Ja Nee
Bedankt voor je feedback
Je kunt contact opnemen met onze klantenservice: 020 715 9296, klantenservice@raisin.nl

Ja. Houd er rekening mee dat wij geen informatie/documenten per post versturen. Alle informatie is beschikbaar op www.raisin.nl. Je productselecties moeten online gemaakt worden. Je ontvangt dan – indien nodig – de contractuele documenten om af te drukken en te ondertekenen.

Was dit artikel nuttig? Ja Nee
Bedankt voor je feedback
Je kunt contact opnemen met onze klantenservice: 020 715 9296, klantenservice@raisin.nl

Bij Raisin kun je kiezen uit aantrekkelijke spaarproducten van banken uit de EU – online en comfortabel vanuit huis. Zo werkt het:

  1. Open een Raisin-rekening bij Raisin Bank via www.raisin.nl. Om de rekening te openen, vul je de online registratie in. Daarna vragen wij je jezelf per online video-identificatie te identificeren bij een expert van onze partner IDnow en een adresbewijs te uploaden/e-mailen naar Raisin.
  2. Zodra je Raisin-rekening geopend is, kun je in je persoonlijke Raisin Online Banking omgeving een spaarproduct kiezen bij een van onze partnerbanken en eventueel aanvullende documenten aanleveren. Maak ten slotte het gewenste inlegbedrag over.
  3. Het openen van het spaarproduct en het doorsturen van het inlegbedrag naar de gewenste partnerbank gebeurt vervolgens volledig automatisch. Alle relevante documenten betreffende je spaarproduct worden in je elektronische postvak in je Online Banking omgeving geplaatst. N.B.: het duurt circa 3 werkdagen om het spaarproduct te openen nadat we aanvraag + de inleg hebben ontvangen.

Aan het einde van de overeengekomen looptijd (in geval van een deposito) of bij beëindiging/sluiting (in geval van een spaarrekening) zal de partnerbank het geld, incl. opgebouwde rente (na inhouding van eventuele bronbelasting), terugstorten op je Raisin-rekening. In geval van een deposito kun je er ook voor kiezen het product te laten verlengen, wat tevens eenvoudig te regelen is in je Online Banking omgeving.

Was dit artikel nuttig? Ja Nee
Bedankt voor je feedback
Je kunt contact opnemen met onze klantenservice: 020 715 9296, klantenservice@raisin.nl

Nee. We benadrukken dat Raisin op geen enkel moment adviezen zal geven met betrekking tot specifieke producten of partnerbanken. Wij kennen jouw persoonlijke vermogenspositie en individuele beleggingsdoelstellingen die je nastreeft niet en zijn daarom niet in staat om dergelijk advies te geven.

Was dit artikel nuttig? Ja Nee
Bedankt voor je feedback
Je kunt contact opnemen met onze klantenservice: 020 715 9296, klantenservice@raisin.nl

Raisin ontvangt een provisie van de partnerbanken. Een deel van deze provisie wordt betaald aan Raisin Bank. Deze inkomsten stellen Raisin en Raisin Bank in staat hun diensten gratis aan jou aan te bieden en tegelijkertijd de kwaliteit van deze diensten voortdurend te verbeteren. Wij kunnen helaas geen verdere details over deze provisies openbaar te maken.

Was dit artikel nuttig? Ja Nee
Bedankt voor je feedback
Je kunt contact opnemen met onze klantenservice: 020 715 9296, klantenservice@raisin.nl

De tegenrekening is een betaalrekening op jouw naam bij een Nederlandse/EU bank. Deze tegenrekening is de enige rekening die je kunt gebruiken in combinatie met je Raisin-rekening voor uitgaande betalingen (d.w.z. als je je geld vanuit je Raisin-rekening wilt opnemen).

De Raisin-rekening is een betaalrekening bij Raisin Bank die geen rente opbrengt en die dient als je centrale transactierekening tussen je tegenrekening en spaarproducten bij Raisin’s partnerbanken. Wanneer je een spaarproduct selecteert, zullen wij je Raisin-rekening debiteren en het betreffende bedrag op het gekozen spaarproduct bijschrijven.

De spaarproducten, deposito’s en spaarrekeningen, zijn rekeningen die rente opbouwen bij een (of meer) van onze partnerbanken. Voor elk gekozen spaarproduct wordt een nieuwe rekening geopend bij de betreffende partnerbank in jouw naam. Na het openen van het spaarproduct wordt het bedrag dat je wilt storten automatisch overgeboekt vanaf je Raisin-rekening. Op de vervaldag wordt de inleg vermeerderd met rente (eventueel na aftrek van bronbelasting) automatisch teruggeboekt naar je Raisin-rekening, waar je dan weer vrij over de gelden kunt beschikken en bijvoorbeeld een nieuw spaarproduct kunt selecteren. Bij deposito’s heb je tevens de optie het product te verlengen. Onder speciale omstandigheden is automatische verlenging mogelijk van toepassing, bv. bij een deposito dat te allen tijde beëindigd kan worden zonder een straf te betalen op de originele inleg, of als een deposito een looptijd van 3 maanden of korter heeft.

Was dit artikel nuttig? Ja Nee
Bedankt voor je feedback
Je kunt contact opnemen met onze klantenservice: 020 715 9296, klantenservice@raisin.nl

Wat is een deposito rekening?

Een deposito, ook wel, termijndeposito of spaardeposito genoemd, is een type spaarrekening waarbij het spaargeld vastgezet wordt voor een vooraf overeengekomen periode, de looptijd. Een andere naam voor deposito sparen is spaarrekening met vaste rente, omdat het rentetarief vast staat voor de gehele looptijd van een deposito.

Hierdoor weet de klant precies hoeveel rente het deposito zal opleveren. Hier staat tegenover dat het spaargeld gedurende de looptijd in de regel niet toegankelijk is voor de klant. Daarom is de rente op deposito’s over het algemeen hoger dan op vrij opneembare spaarrekeningen.

Bij het vergelijken van deposito en de bijhorende rente zie je dat hoe langer de looptijd van het deposito is, hoe hoger het rentetarief is. De klant wordt immers gecompenseerd voor het langer afstand doen van zijn geld.

De bank beschikt langer over het spaargeld en is daarmee langer verzekerd van stabiele financiering tegen vooraf bekende kosten: de vaste rente te betalen aan de klant. Aan het einde van de looptijd wordt het originele inlegbedrag samen met (resterende) rente uitbetaald op de tegenrekening van de rekeninghouder.

Waarom kiezen voor deposito sparen?

Een deposito spaarrekening behoort tot de veiligste methodes om je geld voor je te laten werken, met betrouwbare consistente opbrengsten. Wanneer we depositorente vergelijken met rente op flexibel sparen, valt op dat de rente altijd hoger ligt dan die op vrij opneembare spaarrekeningen.

Bovendien ben je niet blootgesteld aan renteschommelingen, ongeacht de (financiële) marktomstandigheden. Als je dus langere tijd afstand kunt doen van (een deel van) je spaargeld en je wil de zekerheid van een vaste, hoge rente, dan is een depositorekening de beste keuze.

Naast de zekerheid van een vaste hoge rente, is er ook de veiligheid die hoort bij een spaardeposito. Deposito sparen in de gehele Europese Economische Ruimte valt onder de dekking van nationale depositogarantiestelsels tot € 100.000 per klant per bank indien de bank waar je deposito staat insolvent zou worden.

Staat je geld op een gezamenlijke rekening, dan geldt de garantie ook tot € 100.000 per rekeninghouder. Heb je bijvoorbeeld met je partner een gezamenlijke rekening, dan is het totale tegoed daar gedekt tot € 200.000, oftewel € 100.000 per persoon.

1,40%
p.j.
Inbank
Estland
1,30%
p.j.
Inbank
Estland
1,25%
p.j.
Inbank
Estland
0,96%
p.j.
Inbank
Estland
0,92%
p.j.
CiviBank
Italië

De hoogste deposito rentes vergelijken: waar moet je op letten

Het is hierbij erg belangrijk om een goed deposito rente overzicht op te stellen. De verschillende manieren van deposito sparen vergelijken, kun je immers enkel door verschillende banken naast elkaar te stellen.

Waarop let je dan om depositorente te vergelijken? Om de ene deposito spaarrekening goed en correct met de andere te vergelijken, moet je de deposito’s van verschillende banken met exact dezelfde looptijd naast elkaar zetten.

Zo kom je tot een depositorente vergelijking die antwoord op de vraag waar je de beste rente krijgt. Dat doen we hierboven voor je, door de rentetarieven op deposito van verschillende Europese banken te vergelijken.

Een tweede belangrijk punt wanneer we de rente op deposito vergelijken, is hoe vaak de rente wordt uitbetaald. In de meeste gevallen wordt rente jaarlijks of aan het einde van de looptijd uitbetaald.

Vroegtijdige beëindiging van een depositorekening kan resulteren in een boete op de originele inleg, een verlies van de dusver opgebouwde rente, of zelfs beide. In het geval dat de rente pas aan het einde wordt uitgekeerd, kan ook nog bekeken worden of er rente-op-rente, of samengestelde rente, geldt voor het deposito.

Rente-op -rente kan een groot effect hebben op het uiteindelijke rentebedrag. Als de klant bijvoorbeeld een driejarig deposito opent, dan wordt na het eerste jaar de rente bijgeschreven op de spaardeposito.

In het tweede jaar wordt dan niet alleen over het originele inlegbedrag, maar ook over rente uit het eerste jaar rente berekend enzovoort. Hoe langer de looptijd, hoe groter het rente-op-rente effect. Albert Einstein beschreef het rente-op-rente effect zelfs als ‘het achtste wereldwonder’!

Heeft het hebben van een deposito als rekening ook nadelen

Ondanks dat een deposito hoge rente, zekerheid en veiligheid verschaft, zijn er ook enkele nadelen. Zo kan de klant in de meeste gevallen niet bij het spaargeld gedurende de looptijd of er zijn kosten aan verbonden als men dit toch wil.

Een ander punt om rekening mee te houden is dat, omdat de rente vast staat, de klant niet meeprofiteert van stijgende rentes in de (financiële) markt gedurende de looptijd. Daartegenover staat uiteraard dat de rente ook vast (hoog) blijft staan in geval van dalende rentes. Ondanks deze punten van aandacht, is deposito sparen een zeer goede manier om vermogen veilig te laten groeien.

Over Raisin

Het vinden van de beste deposito is eenvoudig met Raisin. Door het samenbrengen van de meest concurrerende spaarrekeningen en rentetarieven uit heel Europa, is het nu gemakkelijker dan ooit om verschillende manieren voor deposito sparen te vergelijken en de beste optie(s) te selecteren.

Registreer en identificeer je eenmalig. Vervolgens open en beheer je spaarproducten bij onze partnerbanken via één account – dat alles geheel kosteloos.