11.02.2020 | Ongeveer 5 minuten leestijd | Print dit artikel

Ontmoet onze partner: CiviBank

Op onze recente Raisin Banking Conferentie in Berlijn hadden we de kans om met onze partners van CiviBank te praten en in te zoomen op een aspect van de samenwerking. CiviBank is in 1886 opgericht in het Noord-Italiaanse UNESCO-erfgoed Cividale del Friuli als Banca di Cividale en heeft momenteel vier spaarproducten beschikbaar: een spaarrekening (met 31 dagen opzegtermijn) die een variabele rente van 0,15% p.j. biedt en drie termijndeposito’s met rentetarieven die oplopen van 0,6 op 1 jaar tot 0,8% p.j. op 3 jaar looptijd.

In ons gesprek met CiviBank’s Virtual Branch (virtueel filiaal) Operations Manager Angela Furlan en Project Manager Ella Jeretienko, hebben we ons gericht op het dagelijkse werk dat onze relatie goed laat functioneren. Ze vertelden ons ook over de evoluerende houding van de Italiaanse banksector op het gebied van fintech.

CiviBank was de allereerste Italiaanse bank die een volledig online aanvraag- en klantacceptatieproces opzette met Raisin (eerst bij onze Duitse collega’s van Weltsparen.de), waardoor ze een pionier zijn in een land waar het nog steeds gebruikelijk is om stapels documenten te moeten ondertekenen en naar de bank te brengen of per post te versturen. De beslissing van CiviBank om online te verhuizen maakte hen een bijzonder interessante Italiaanse partner voor ons bij Raisin. Zoals onze Bankrelaties Manager Tilen Iskra (links) ons uitlegt, is de samenwerking tot stand gekomen in ten minste drie talen (waaronder toevallig ook zijn moedertaal Sloveens). Niettemin is de verstandhouding tussen Raisin en CiviBank altijd bijzonder sterk geweest.

CiviBank is een pionier – de eerste Italiaanse bank die een volledig online aanvraag- en klantacceptatieproces opzette voor onze klanten.

Aan de ene kant kunnen er problemen zijn van geval tot geval, klantgerelateerde vragen en technische problemen die dag na dag, week na week, worden opgelost door ons Partnerbank Operaties team. Anderzijds coördineren de teams op managementniveau om tarief- en productwijzigingen door te voeren en nieuwe spaarproducten te introduceren, om nog maar te zwijgen van het gezamenlijk doorlopen van het initiële lanceringsproces van de bank.

Zoals altijd is het ideaal dat iedereen, zodra de samenwerking tot stand is gekomen, geen contact meer hoeft te hebben: er is geen betere indicator dat alles goed functioneert! Maar als het nodig is, zijn we uiteraard zo snel mogelijk beschikbaar en in staat om problemen op te lossen, wat betekent dat we de technische kennis hebben, maar ook fundamenteel goede communicatieve vaardigheden – van de juiste taal, toon tot gemeenschappelijke doelen.

V.l.n.r., CiviBank’s Angela Furlan and Ella Jeretienko en Open Banking Director Simone Viganò van Raisin, spreken met een andere conferentiegast. Foto: Lukas Schramm

Wanneer de bank en spaarproducten eenmaal online zijn en alle vragen van CiviBank zijn beantwoord, is er het uiterst belangrijke punt van de klantenservice. Het bieden van de absoluut beste klantenservice is een essentieel onderdeel van de samenwerking van Raisin’s kant. Dus als bijvoorbeeld Nederlandse spaarders hulp nodig hebben met hun Italiaanse spaarrekening, dan is Raisin er om de communicatie te voeren via onze getrainde Nederlandssprekende klantenservicemedewerkers.

Het back-office en rapportageplatform is vriendelijk en zeer eenvoudig te gebruiken, en het feit dat zowel CiviBank als Raisin medewerkers multicultureel en meertalig zijn, helpt ook.

Een samenwerking als de onze tussen een bank en een fintech dient een groter doel – in ons geval Duitse en Nederlandse spaarders toegang bieden tot de spaarproducten van CiviBank – maar zoals we hebben beschreven, is het gebaseerd op een enorm aantal kleinere interacties tussen hun personeel in Italië en dat van ons in Berlijn. Daarom vroegen we CiviBank:

Hoe is het dagelijkse contact met Raisin?

Vanuit ons perspectief is het werken met Raisin zowel technisch als operationeel zeer efficiënt. We krijgen altijd snelle feedback en snelle reacties op alle verzoeken die we doen. Het back-office en rapportageplatform is vriendelijk en zeer eenvoudig te gebruiken, en het feit dat zowel CiviBank als Raisin medewerkers multicultureel en meertalig zijn helpt ook.

Wat is er voor u veranderd sinds u op het platform van Raisin bent begonnen?

Toen we begonnen met Raisin in Duitsland hadden we maar weinig producten – slechts vijf – maar sindsdien hebben we het aanbod in Duitsland uitgebreid en bieden we bijvoorbeeld zeven-, acht- en tienjarige termijndeposito’s alsmede flexibel sparen aan. Het feit dat Duitse klanten zo geïnteresseerd waren, is belangrijk: daarom hebben we het aanbod van spaarproducten verbreed, soms met speciale aanbiedingen voor een beperkte periode. Bovendien zijn we inmiddels uitgebreid naar zowel de Nederlandse als de Spaanse markt.

Angela Furlan van CiviBank. Foto: Lukas Schramm

Banken hebben zich gerealiseerd dat er veel synergieën zijn, met veel mogelijkheden om win-win-samenwerkingsverbanden op te bouwen.

Hoe is de houding in het Italiaanse bankwezen ten opzichte van de samenwerking met fintechs?

In Italië staat het debat over het bankwezen en fintech centraal. Een aantal banken heeft het fintech-district in Milaan opgericht en bovendien hebben de meeste dynamische banken, zoals wij bij CiviBank, een speciale zakelijke functie voor fintech-partnerschappen. Waar fintechs in het begin een bedreiging leken te vormen voor de traditionele banksector, hebben de banken zich nu gerealiseerd dat er veel synergieën zijn tussen de twee met veel mogelijkheden om win-win-samenwerkingsverbanden op te bouwen.

 

Hartelijk dank aan Ella Jeretienko en Angela Furlan voor hun aanwezigheid op de conferentie in Berlijn en voor het feit dat ze de tijd hebben genomen om hun visie op onze samenwerking met ons te delen. We kijken uit naar nog vele jaren van samenwerking om uitstekende spaarproducten te leveren aan klanten in Duitsland, Nederland en de rest van Europa.